باستان شناسی کشف راز دانش گذشتگان است/ فرهنگ سازی مهمترین اقدام در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی است

چهره ماندگار میراث فرهنگی کشور گفت: باستان شناسی کشف راز دانش گذشتگان است و فرهنگ سازی مهمترین اقدام در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی است و درصورتی که ارزش و اهمیت اشیا برای مردم مشخص شود خودشان از آن محافظت می کنند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ چهارمین نشست از سلسله نشست های تخصصی «یک عمر تجربه» با حضور چهره ماندگار میراث فرهنگی کشور، دکتر فائق توحیدی باستان شناس و پژوهشگر، بیژن مقدم مدیر مجموعه نیاوران و جمع دیگری از کارشناسان، علاقه مندان و دانشجویان استاد توحیدی در محل سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

فائق توحیدی در این نشست با بیان خاطراتی از آغازین روزهای انقلاب و حضورش در مجموعه نیاوران اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب کاخ نیاوران در اختیار نیروهای انقلابی به سرپرستی حاج آقا مصطفوی قرار گرفت و  تنها کاخی که با درایت ایشان ازهر گونه تعرضی مصون ماند نیاوران بود و تمام اسباب و وسایل بدون کم و کاست توسط او صورتجلسه شده و درب تمامی فضاها توسط خودش پلمپ و درصورت نیاز فک پلمپ می شد.

او با بیان اینکه فلسفه موزه ها عبرت گرفتن از گذشته برای آیندگان است توضیح داد: در آن زمان یک هیئت 7 نفره با حکم دفتر نخست وزیری وقت جهت صورت برداری اموال کاخ های نیاوران تشکیل و بنده هم یکی از اعضای هیئت بودم. پس از مشاهده دست نخوردگی فضا تصمیم گرفتیم که وسایل در قالب موزه به نمایش گذاشته شوند؛ از اینرو بر اساس پیشنهاد بنده صورت برداری اموال به صورت طبقه بندی آغاز و در بندهای م (یعنی موزه ای) و ج (یعنی اشیایی که قابلیت جابجایی دارند) دسته بندی شدند و بعدها بخشی از این  اشیای طبقه بندی شده از مجموعه خارج و بخشی هم به صورت موزه درمعرض دید قرار گرفت.

او گفت: آن زمان مقدار زیادی سکه طلا  تحویل بانک مرکزی شد.

او با بیان اینکه اقدامات به موقع حاج آقا مصطفوی و کار هیئت 7 نفره موجب شد که بتوانیم نیاوران را به همین شکلی که الان هست حفظ کنیم ادامه داد: خوشبختانه در زمان حاضر سیستمی درحال اداره نیاوران است و کاری که ما آغاز کرده ایم را شما ادامه داده و محافظ این اشیا هستید.

این باستان شناس برجسته کشور اظهار داشت: اشیای موزه ها بار تاریخی، فرهنگی و هنری دارند و رسالتشان مکث گاه است، یعنی باید نگه دارنده بازدید کننده در کنار خود بوده و احساس هنری آن ها را برانگیزند.

او باستان شناسی را کشف راز دانش گذشتگان دانست  و توضیح داد: باستان شناسان قدمت آثار تا دوره اسلامی را از طریق مقایسه، مشابهت، سبک هنری، نقش، خط و کاربری تخمین می زنند. برای آثار پیش از تاریخ هم آنقدر نمونه ها و تمدن ها تاکنون شناسایی شده که بر اساس آن قدمت اشیا مشخص می شود؛ درجایی هم که هیچیک از این روش ها کارساز نباشد از آزمایش های علمی همچون نیمه عمر کربن 14، ترمولومینسانس و سایر تکنولوژی های روز براساس جنس شی استفاده می شود.

او تصریح کرد: موزه ملی ایران موزه منحصر بفردی است که هیچ شی خارجی در آن وجود ندارد و آثارش سند معتبر و مستندی از گذشته مردم ایران است؛ در هیچ جای دنیا یک چنین موزه ای یافت نمی شود و تنها چیزی که خارجی ها را مقابل ما به کرنش می آورد، هویت، تمدن و فرهنگ ما است که باید آن را حفظ کنیم.

چهره ماندگار نخستین نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی اظهار داشت: مهمترین مساله در بحث میراث فرهنگی یک کشور شناخت میراث آن کشور برای حفاظت، نگهداری و معرفی است که این کار از طریق آموزش امکان پذیر است؛ و از این ساده تر آشنایی با میراث فرهنگی است که می تواند از طریق مطبوعات و رسانه های جمعی و همچنین آموزش و پرورش از دوره ابتدایی باشد تا عموم از طریق این آگاهی با ارزش تاریخی و مادی و معنوی و هویت نیاکان و سرزمین خود آشنا شوند.

او ادامه داد: اگر بتوانیم مفاهیمی که در پس هر شی تاریخی و باستانی وجود دارد را به صورت دراماتیک درآورده و در فضاهای تبلیغاتی کنونی جای دهیم، ارزش اشیا در اذهان عموم حک می شود و مردم با پی بردن به اصالت و هویت خود، در حفاظت از آثار پیشگام خواهند شد.

او خاطر نشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی به میراث فرهنگی کشورمان در غرب و جنوب کشور صدمات جبران ناپذیری وارد شد؛ در زمان تصدی آقای خرازی بر وزارت امور خارجه با کمک برادرزاده ایشان شهید حسین خرازی، گزارش مفصل و مستندی مربوط به این خسارات آماده و به دادگاه لاهه جهت پیگیری های حقوقی ارایه شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060100050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha