ثبت ملی ۱۲ مسجد در سیستان و بلوچستان به عنوان کانون گردشگری مذهبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۲ مسجد در شهرهای مختلف استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، علیرضا جلالزایی به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار کرد: ۱۲ مسجد این استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و کانون گردشگری مذهبی استان سیستان و بلوچستان هستند.

او افزود: این مساجد در شهرستان‌های زاهدان، فنوج، چابهار، خاش، سرباز، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و هامون قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی سیستان و بلوچستان با اشاره به مرمت مساجد تاریخی استان در طول چند سال اخیر گفت: این مساجد از آثار شاخص معماری منظر فرهنگی استان محسوب می‌شود و در راستای حفاظت بهتر این آثار در فهرست آثار ملی با تأیید شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شدند.

او بیان کرد: آواربرداری، سبک سازی، بامسازی و اجرای عایق در مسجد، مرمت بدنه‌ها و جداره‌های صحن، بند کشی، پاکسازی و تثبیت کتیبه‌های گچی از جمله اقدامات در راستای مرمت و حفاظت از مساجد بوده است.

جلالزایی اذعان کرد: مسجد جامع زرنج از بزرگ‌ترین مساجد با معماری بومی و سنتی در این منطقه بود که الگوها و معماری آن اسلامی و برگرفته از معماری اشکانی و ساسانی بود و در بلوچستان مسجد دزک سراوان و فیض رحمان زاهدان از مساجد کهن استان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مساجد ایرانی دارای قسمت‌های مختلف از جمله صحن، شبستان، رواق‌ها، مناره‌ها، دیوارهای اطراف، چله‌خانه‌ها، حوض‌خانه‌ها و وضوخانه‌ها هستند، افزود: در سیستان و بلوچستان چندگونه معماری مسجد شامل شبستانی، دو شبستانی، صحن و شبستان و رواق دیده می‌شود.

او در ادامه مسجد جامع دِزَک در مرکز روستایی تاریخی شهرستان سراوان را یکی دیگر از مساجد با معماری بومی و سنتی عنوان کرد و گفت: با توجه‌ به ویژگی‌های آرایه‌ها و مقایسه تطبیقی با مساجد قرون اولیه اسلام در ایران همچون تاریخانه دامغان، می‌توان این بنا را از جمله قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حضور آثار تاریخی و طبیعی در نزدیکی مساجد تاریخی استان فرصتی است تا گردشگری مذهبی در سایه برنامه آگاهانه رشد کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060100051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha