بازدید فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی از سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین

فرمانده و جانشین فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مرکزی به‌مناسبت هفته دولت از منطقه تیمره خمین خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، علی مشهدی گفت: این بازدید روز دوشنبه 6 شهریورماه در محدوده دره غرقاب و بندتاریخی قید و مزاین و با توجه به حضور معدن‌کاران در گذشته در این محدوده و اقدام اداره‌کل میراث‌فرهنگی در خارج کردن معادن از محدوده ثبت ملی شده مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین افزود: این سنگ‌نگاره‌ها از لحاظ قدمت و تنوع نقوش در دوره‌های تاریخی ایران به‌راستی بی‌نظیر هستند و سیر تکاملی خط مانند خط سطری، هندسی، پهلوی، عربی، فارسی و عبری در این سنگ‌نگاره‌ها دیده می‌شود.

مشهدی تصریح کرد: روی سنگ‌نگاره‌های تیمره تصاویری چون بزکوهی، قوچ کوهی، آهو، انسان (در حالات گوناگون و با ابزارهای متفاوت)، اسب، گرگ، شیر، شتر یک کوهان و دو کوهان، پلنگ، گراز، گوزن (مرال، شوکا زرد ایرانی)، یوزپلنگ، گور، مار، لاک‌پشت و بسیاری از جانوران ناشناخته دیگر مشاهده می‌شود که از این میان حدود ۷۵ درصد نقوش به بزکوهی و قوچ اختصاص دارد که نماد سرزندگی، آبادانی و برکت است. بزرگ‌ترین نقش بر روی سنگ‌نگاره‌ها بزکوهی‌ای است که ۱۱۲ سانتی‌متر ارتفاع و ۹۰ سانتی‌متر عرض دارد و در تیمره قرار دارد.

به گفته او قدمت این سنگ‌نگاره‌ها۴۰ هزار سال تخمین زده شده و از مکان‌های دیدنی خمین محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha