تمدن بلخ و مرو بر پایه اشیای موزه میهو ژاپن بررسی شد

سرگی لپتف معاون پژوهشی و سردبیر مجله موزه میهو ژاپن با معرفی تمدن بلخ و مرو بر پایه اشیای موجود در موزه میهو ژاپن گفت: تمدن عصر برنز بلخ و مرو، بخشی از منطقه خراسان بزرگ بوده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سرگی لپتف ۷ شهریور ۱۴۰۲، در نشست «تمدن بلخ و مرو» تصریح‌ کرد: تمدن عصر برنز بلخ و مرو، متعلق به اواخر هزاره سوم، اوایل هزاره دوم پیش از میلاد، بخشی از منطقه خراسان بزرگ و به دلیل موقعیت دشت، ارتباط بین گروه‌های قومی آن آسان‌تر بوده است.

 او افزود: محوطه باستانی «گونورتپه» در ترکمنستان ( مربوط به۲۳۰۰-۱۸۰۰ قبل از میلاد)، توسط ویکتور ساریانیدی در سال ۱۹۷۲ کاوش شد؛ از آن زمان تاکنون و با گذشت بیش از نیم قرن حفاری، نه تنها سازه‌های معماری در مقیاس بزرگ، تدفین‌ها و داده‌های خوبی آشکار شده بلکه ارتباط این حوزه با شهداد و سایر محوطه‌های عصر مفرغ در ایران به اثبات رسیده است.

لپتف خاطرنشان‌ کرد: همچنین این پیوند از راه مجموعه‌های موجود در موزه‌ها هم چون موزه میهو قابل فهم می‌آید.

او، این محوطه تاریخی را در شمار یکی از مراکز مهم مبادله و توزیع سنگ لاجورد(ماده معدنی کمیاب) خواند که در فاصله کمی از آن معادن کوه‌های بدخشان و در امتداد اوراسیا پراکنده بوده است.

معاون پژوهشی موزه میهو ژاپن اظهار کرد: از این دست همانندی‌ها می‌توان به پیکره‌هایی گواه پیوندهای محکم با فرهنگ‌های عیلامی و بین‌النهرین، ظروف سنگی همانند با فرهنگ جیرفت، عصای سنگی و تزیینات روی سفال و ... اشاره کرد که اشاره بدین مبادلات در اختلاف و دشمنی میان انمرکار، پادشاه اکد و بنیانگذار اوروک و فرمانروای ارته (منظومه حماسی) قابل فهم است.

او گفت: عیلامی‌ها مواد معدنی مختلفی چون سنگ آهک، بازالت، لاجورد و همچنین چوب را به بین النهرین صادر و جو و گندم را از آنجا دریافت می‌کردند.

سردبیر مجله موزه میهو ژاپن افزود: حوزه بلخ و مرو با قرارگیری بین میان رودان و دره سند در تجارت اوراسیا نقش اساسی داشت، این موضوع بر پایه مهرهایی به خط میخی از یکسو و نیز کتیبه‌های باستانی دره سند یافته شده در گنورتپه از سوی دیگر قابل اثبات است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha