فاز ۲ بهسازی مسیر گردشگری میراث جهانی قنات قصبه گناباد خراسان رضوی آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد گفت: فاز ۲ بهسازی مسیر گردشگری قنات قصبه گناباد در محدوده پایاب آغاز شد.

به گزارش میراث‌ آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی با اعلام این خبر گفت: طرح بهسازی مسیر گردشگری قنات قصبه در اواخر دهه ۹۰ شروع و در سال ۱۴۰۱ نهایی و مصوب شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد افزود: این مسیر گردشگری به طول سه‌هزار و 700 متر مربع دربرگیرنده جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی همچون مسجد جامع قصبه، مجموعه موزه‌ها، آب انبارها، آسیاب‌ها، مظهر و پایاب، کوچه باغ‌ها و مزارع است.

محمودی قوژدی تصریح کرد: این طرح با هدف بهسازی مسیر گردشگری به منظور ارائه خدمات مناسب و شایسته گردشگری به ذی‌نفعان محلی و گردشگران تهیه شده است.

او اظهار کرد: فاز اول اجرای طرح در سال ۱۴۰۱ در محدوده پای چنار با اعتبار حدود 3 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری انجام شد.

محمودی گفت: فاز دوم طرح با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی، ماده ۲۳ در محدوده پایاب، شامل اجرای آب‌نما، و سکوهای آلاچیق‌ها انجام خواهد شد.

قنات قصبه گناباد به عنوان یکی از پدیده های شگفت انگیز دست ساخته انسان در طول تاریخ و نمادی از هم‌نوایی بشر با طبیعت توجه بسیاری از مورخان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است، این قنات یکی از بزرگ‌ترین و حیرت انگیزترین سازهای آبی ایران و جهان است که از قدمتی 2500 ساله برخوردار است.

قنات جهانی قصبه گناباد به شماره 2963 در سال 79در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به همراه 10 قنات دیگر ایرانی در سال 95 در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان 20 امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1506 به ثبت رسید.

شهرستان گناباد دارای ۱۷۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از ده‌ها اثر شناسایی شده و واجد ارزش و نیز ده‌ها جاذبه گردشگری و صنایع‌دستی منحصربفرد است.

شهرستان گناباد در فاصله ۲۷۷ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061100757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha