ابوریحان بیرونی با توجه به روش و رویکرد پژوهشی‌اش یک انسان‌شناس است

استاد انسان‌شناسی پیش‌از تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، ابوریحان بیرونی را با توجه به روش و رویکرد پژوهشی‌اش یک انسان‌شناس دانست.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، 16 شهریور 1402، در قالب سلسله نشست‌های روز ملی مردم‌شناسی و زادروز دانشمند و مردم‌شناس شهیر ابوریحان بیرونی، نشستی از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی، ایکوم، مجله بخارا و کافه مانا با حضور محققان، اندیشمندان و پیشکسوتان این حوزه برگزار شد.

حامد وحدتی نسب استاد انسان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس دراین نشست با مروری بر آثار ابوریحان بیرونی، ویژگی‌های مهم این دانشمند را بر شمرد و با توجه به روش میدانی او، ابوریحان بیرونی را یک انسان‌شناس دانست که حتی در آثار خود به انسان‌شناسی پیش از تاریخ و پدیده مهمی چون سنگواره‌ها توجه داشته است.

 محمدحسین باجلان فرخی پیشکسوت مردم‌شناسی و یکی از اعضای مرکز مردم‌شناسی نیز در این نشست، به معرفی فعالیت‌های مرکز مردم‌شناسی پرداخت و از چهره‌های موثر آن چون هوشنگ پورکریم، محمود خلیقی، علی بلوکباشی، اصغر عسگری خانقاه، منصور کیایی، بیژن کلکی و کاظم سادات اشکوری یاد کرد.

در ادامه بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی به تاریخ مردم‌شناسی موسیقی در ایران در 2 فصل فلسفه و مردم‌شناسی پرداخت و با مروری بر آثار محمد تقی مسعودیه او را آغازگر مطالعات مردم‌شناسی موسیقی در ایران دانست.

علیرضا حسن‌زاده عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی نیز به مقایسه ابن خلدون و ابوریحان بیرونی در تاریخ شکل‌گیری مردم‌شناسی ایران و ترکیه پرداخت و به جایگاه ابوریحان در تاریخ نگاری مردم‌شناسی جهان نگاهی انتقادی افکند.

او چهره ابوریحان بیرونی را در آثارالباقیه شبیه فریزر و تایلور در کتاب‌های شاخه زرین و فرهنگ ابتدای دانست و در کار تحقیق ماللهند روش او را کاملا قابل قیاس با بنیان‌گذاران کار میدانی و روش اتنوگرافی چون مالینوفسکی و بوآس برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha