۷۰ درصد گردشگری خلاق در استان مازندران بوم‌گردی است/ پر کردن اوقات فراغت ۹۰درصد انگیزه سفر به مازندران

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ۷۰ درصد گردشگری خلاق در استان مازندران را بوم‌گردی دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، صادق برزگر شامگاه یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲در برنامه زنده کارنامه شبکه تبرستان در خصوص روز جهانی گردشگری، اظهار کرد: با توجه به ۲۷ سپتامبر ۵ مهر ماه روز جهانی گردشگری، در سال جاری معاونت گردشگری اداره‌کل برنامه‌های متنوعی در این هفته در سطح استان در دستور کار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران مهم‌ترین برنامه این هفته را برگزاری رویداد گردشگری مازندران و روسیه در قالب یک همایش بین‌المللی در سال جاری عنوان کرد و افزود: این همایش با همکاری وزارت امور خارجه و استانداری مازندران از ۳ لغایت ۵ مهر ماه سال جاری در بابلسر برگزار می‌شود.

او ادامه داد: در این همایش علاوه بر کشور روسیه از کشورهای CIS نیز دعوت شد.

برزگر برنامه اصلی همایش بین المللی گردشگری را به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی در این رویداد عنوان و تصریح کرد: برگزاری این رویداد فرصت بسیار خوبی می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد.

او با اشاره به برگزاری برنامه روز جهانی گردشگری ملی، گفت: همایش ملی روز جهانی گردشگری که هرساله در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود امسال در اختتامیه همایش بین‌المللی به میزبانی مازندران برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه جاذبه‌ها و پتانسیل‌های بسیار شرط لازم است اما کافی نیست، افزود: باید ظرفیت‌ها را از بالفعل به بالقوه تبدیل کنیم که معرفی آن هم با بازاریابی و تبلیغات برنامه‌های جامع امکانپذیر است.

او در خصوص رویداد ۲۰۲۲ که به میزبانی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری رویداد ۲۰۲۲ و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان موجب شد. 

برزگر یکی از ظرفیت‌های خوب که در این سال‌ها به آن توجه نشده بحث بوم‌گردی عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود دریا و جنگل، روستاهای استان ظرفیت ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی را دارند که برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفت.

او در خصوص توسعه گردشگری، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استانی حوزه گردشگری با توجه به ۲۴ نوع تاسیسات گردشگری در مازندران می‌توان از قابلیت‌های روستایی در بحث اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده مطلوب کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اعلام اینکه ۷۰ درصد گردشگری خلاق بوم‌گردی است، افزود: با توجه به تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و همچنین از لحاظ کیفی در مناطق روستایی تلاش بر این است که در این دو رویکرد استان را ارتقاء دهیم.

برزگر یکی از برنامه‌های خوب در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی را با توجه به ۳ هزار دهیاری در استان را شناسایی خانه‌های قدیمی در روستاها به عنوان سرمایه و منبع گردشگری اعلام کرد و گفت: برای تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی فرمتی تهیه شد تا واحدهای قدیمی با یکسری مکانیزم‌ها تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی شوند.

برزگر در خصوص ارائه تسهیلات به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خاطرنشان کرد: با توجه به تبصره ۱۶ و ۱۸ بستر برای ارائه تسهیلات فراهم است که این امر می‌تواند فرصتی در اشتغالزایی در مناطق روستایی اجرا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: از سال گذشته ۲۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی به ۳۶۳ اقامتگاه افزایش یافت.

او در خصوص شناسایی روستاهای مقصد گردشگری و شناسایی ۱۶۰ روستا در سطح استان، گفت: با توجه به تعریف مسیرهای تور برای این روستاها، ۶۳ مسیر تور برای این مناطق شناسایی شد.

او مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی را دو مدل عنوان کرد و گفت: صدور مجوز اقامتگاه‌های تبدیلی خانه‌های قدیمی با قدمت ۴۰ سال و اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجادی در قطعه زمین های روستا با ثبت نام در سامانه جانا انجام می‌شود.

برزگر در خصوص گردشگری دریایی، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد انگیزه سفر به مازندران پر کردن اوقات فراغت و ۷۸ درصد استفاده از دریا و جاذبه‌های آن است که باید بهره‌برداری خوبی داشته باشیم.

او ادامه داد: کشورهای حاشیه دریای خزر توانستند استفاده‌های بسیار مطلوب به‌ویژه در راستای ایجاد اسکله‌های دریایی داشته باشند که متاسفانه در استان به دلیل نگاه بخشی دستگاه‌های اجرایی مرتبط نتوانستیم استفاده مطلوب داشته باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در خصوص برنامه هفتم توسعه ایجاد اسکله‌های تفریحی در دریا، گفت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد مبنی بر صدور هر گونه مجوز گردشگری دریایی شورایی به ریاست استاندار و دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط در کمسیون تلفیق مصوب شد که انتظار داریم از نمایندگان استان‌های ساحلی و استان در صحن مجلس مصوب کنند.

او ادامه داد: همه برنامه‌های تفضیلی اجرای این طرح تدوین و مازندران به عنوان پایلوت اقدامات خوبی انجام داد که امیدواریم به صورت زیرساختی و بنیادی این مشکل در سطح سواحل استان برطرف شود.

برزگر در خصوص آب‌بندان‌ها با توجه به بیش از هزار مورد در استان، تصریح کرد: آب‌بندان‌ها مختص استان‌های شمالی است که تدوین ضوابط و درجه‌بندی نوع تاسیسات گردشگری با همکاری معاونت عمرانی استانداری مازندران انجام شد که تلاش داریم بر اساس تاسیسات گردشگری به عنوان فرصت‌های خوب گردشگری بالفعل ارتقاء دهیم.

او از شناسایی ۱۳۴ مکان‌یابی اسکله‌ها در استان خبر داد.

برزگر در خصوص طرح جامع گردشگری در استان، گفت: متاسفانه مازندران در سال‌های گذشته فاقد طرح جامع گردشگری بود که خوشبختانه با هماهنگی دانشگاه مازندران فرایند قرارداد امضاء شد که اوایل مهر ماه سال جاری فاز نخست این طرح تدوین که امیدواریم تا سال آینده به صورت کامل انجام شود.

او با اشاره به اینکه گردشگری امروز در دنیا گردشگری تجربه‌گراست، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط استان این بستر فراهم است با رویکرد تندرستی و درمانی با دانش نوین و برنامه‌های مختلف این امر را در اختیار سرمایه‌گذاران ارائه دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به ایجاد دهکده‌های گردشگری با خدمات مشاوره‌ای اشاره کرد و افزود: رویکرد گردشگری درمانی و صدور مجوز چندین هتل بیمارستان در استان آغاز شد.

او خاطرنشان کرد: در شهرستان رامسر سرمایه‌گذار خارجی با ۴۰ میلیون دلار علاقمند به سرمایه‌گذاری است.

برزگر همچنین به فرایند مجوز و اخذ مجوز هتل بیمارستان چشم پزشکی در ساری و شرق استان با توجه به قابلیت‌های استان اشاره کرد.

او در ارتباط به حضور گردشگران خارجی به استان که حایز اهمیت است، گفت: حضور گردشگران خارجی در استان در بنیان‌های اقتصادی استان اثرگذار است که مهم‌ترین مورد برای حضور آنها زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه هوایی است که خوشبختانه پرواز رامسر به مسقط راه‌اندازی و برنامه‌های خوبی در فرودگاه ساری و نوشهر هم در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: در بحث گردشگری دریایی در هفته دولت اتوبوس تفریحی ۶۰ نفره در نوشهر افتتاح شد که با پیگیری استاندار مازندران در آینده‌ای نزدیک شاهد کشتی‌های تفریحی در دریای خزر باشیم.

او در خصوص گردشگری صنعتی، تصریح کرد: با توجه به ۴۲ شهرک صنعتی در استان و نشست با مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی قرار شد بخشی از فضاهای شهرک‌های صنعتی رها شده در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قرار گیرد تا تاسیسات گردشگری همچون آمل احداث شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062101263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha