دستیابی به ابعاد تازه معماری آتشکده فردقان استان مرکزی

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان گفت: در دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی آتشکده فردقان ابعاد تازه‌ای از معماری این آتشکده تاریخی به دست آمد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محسن کریمی با اعلام این خبر گفت: در نتیجه کاوش‌های انجام شده در بنای تاریخی آتشکده فردقان ابعاد تازه‌ای از معماری این بنای تاریخی در ستون ضلع جنوب غربی بنا به طور کامل به دست آمده است. 

سرپرست هیئت کاوش باستان شناسی آتشکده فردقان افزود: این ستون چهار وجهی یا دالبری شکل با مصالح آجری بنا شده و روی بدنه آن از اندود گچ پوشیده شده است.  

او تصریح کرد: روستای تاریخی فردقان (Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد. در این روستای تاریخی بقایای یک قلعه عظیم به مساحت حدود یک هکتار و نیز بقایای معماری منتسب به یک آتشکده وجود دارد. 

به گفته کریمی بر اساس مطالعات انجام شده بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده است و در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال در مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده است. 

سرپرست هیئت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان با اشاره به اینکه در کاوش‌های انجام شده در بنای تاریخی آتشکده فردقان تاکنون حریم قلعه فردقان و  بقایای معماری یک بنای 4 ضلعی به ابعاد 17×17 متر مربع مورد شناسایی و کاوش قرار گرفته است، اظهار کرد: بنای مذکور احتمالا همان آتشکده فردقان است که در متون تاریخی به آن اشاره شده است. این بنا دارای ستون‌های چهار ترک آجری است که در فصل جدید کاوش ابعاد کلی و ساختار معماری ستون ضلع جنوب غربی مورد کاوش قرار گرفته است. 

او ادامه داد: این بنای تاریخی دارای یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض یک‌متر و 80 سانتی‌متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض 2‌متر و 20 سانتی‌متر و سه درگاه 90 سانتیمتری، یک‌متر و 80 سانتی‌متری و  یک متر و 40 سانتی‌متری در ضلع جنوبی است. همچنین عرض دیوارهای بنا یک‌متر و 50 سانتی‌متر بوده و با استفاده از مصالح اصلی سنگ احداث و از درون دارای اندود گچ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062101287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha