آغاز مرمت اضطراری چهار اثر تاریخی ساوه استان مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: چهار آثار تاریخی این شهرستان به منظور حفظ و نگهداری به صورت اضطراری مرمت می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، رضا ایاز با اعلام این خبر گفت: این آثار شامل تکیه تاریخی روستای سیلیجرد، بقعه اشموئیل پیغمبر، موزه چهار سوق و امامزاده نوح روستای بالقوی بوده که برای مرمت آنها ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: تکیه سیلیجرد که متعلق به دوران قاجار است و امسال با هزینه‌کرد ۵۰۰ میلیون ریالی اقدامات مرمتی از جمله اجرای هزاره آجری، قاب‌بندی و نصب پنجره‌ها، شیب‌بندی و بندکشی آن انجام شده است.

او یادآور شد: بقعه اشموئیل نبی واقع در روستای پیغمبریه این شهرستان واقع است که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای هزاره سنگی، قاب‌بندی و شیب‌بندی، مرمت و آجر فرش آن هزینه شده است.

ایاز افزود: برای موزه چهارسوق این شهرستان به عنوان یکی از بناهای به‌جا مانده از دوره صفوی که همه ساله اعتباری برای تداوم مرمت و نگهداری آن هزینه می‌شود و امسال نیز ۵۰۰ میلیون ریال در راستای پاک‌سازی، بندکشی و تعویض آجرهای فرسوده آن هزینه شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوه تصریح کرد: به منظور حفاظت از بنای آرامگاه امامزاده نوح بن موسی‌بن جعفر روستای بالقوی این شهرستان که یادگاری از دوران ایلخانی بوده، عملیات مرمتی شامل شیب‌بندی، عایق‌کاری و بندکشی اجرا شده است.

بقعه امامزاده نوح بن موسی جعفر در ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۹۹، ساختمان گنبدی موزه چهار سوق در ۱۶ خرداد ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۸۲، بقعه اشموئیل پیغمبر در ۱۴ مهر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۸۱ و تکیه سیلیجرد در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شمارهه ثبت ۱۹۰۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062101288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha