نائین نگین گردشگری شرق استان اصفهان

در نخستین روزهای شهریور سال‌جاری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفری یک‌روزه به شهر تاریخی نائین، از آن به‌عنوان نگین گردشگری شرق استان اصفهان یاد کرد که نیازمند توجه ویژه است.

کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در یادداشتی نوشت: شهرستان نائین با قدمتی بیش از ۳ هزار سال در شرق استان اصفهان واقع‌ شده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های این استان و به‌عنوان دروازه ورود به کویر مرکزی ایران به شمار می‌رود.

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سفری یک‌روزه اوایل شهریورماه امسال به دعوت نماینده شهرستان و با حضور تنی چند از مدیران استان و مسئولان شهرستان از این دیار تاریخی بازدید کرد.

بازدید او از محلات هفتگانه تاریخی، به‌ویژه بافت تاریخی در قلب نائین، بازار تاریخی، آب‌انبارهایی که همچنان پس از چند صدسال به حیاتشان ادامه می‌دهند، مساجد تاریخی، حسینه ها و به‌ویژه مسجد تاریخی این شهر با بیش از یک هزار و 200 سال قدمت، کارگاه‌های زیبای عبابافی که به‌صورت دستکند در دل زمین به حیات خود ادامه می‌دهند و همچنین بنای تاریخی نارین قلعه با حدود ۳ هزار سال قدمت ازجمله برنامه‌های سفر وزیر میراث‌فرهنگی به این شهر تاریخی بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بدو ورود به فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و در مسیر اصفهان به نائین که در شرق این استان واقع‌ شده است از سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی در این محور پرتردد تاریخی و گردشگری بازدید کرد.

با توجه به اینکه استان اصفهان در مرکز کشور واقع‌ شده بسیاری از محورهای مواصلاتی درون این استان به محورهای ارتباطی ۱۰ استان پیرامون استان اصفهان اتصال می‌یابد، لذا محور تاریخی ، گردشگری نائین درعین‌حال که محور ارتباطی اصلی مرکز کشور با کویر مرکزی ایران و دشت عظیم کویر است، یکی از محورهای اصلی ارتباط با استان‌های یزد، کرمان و خراسان‌های جنوبی و رضوی به شمار رفته و همه‌ساله در کنار ترددهای تجاری، هزاران نفر گردشگر زیارتی از این بخش از کشور به‌قصد زیارت امام هشتم شیعیان از این محور به مشهد مقدس سفر می‌کنند، لذا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شهرستان نائین اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ترمیم و بهینه‌سازی سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی در این مسیر تاریخی و گردشگری در شرق استان اصفهان به شمار می‌رود.

با توجه به پیشینه تاریخی شهرستان نائین و قرار داشتن نزدیک به ۲ هزار اثر تاریخی در شهر تاریخی نائین که از این تعداد بیش از ۱۵۰ اثر در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و یکی از کهن‌ترین مساجد تاریخی ایران‌زمین نیز در این شهرستان واقع‌ شده، مهندس ضرغامی پس از دیداری چند ساعته از این شهرستان که در گرمای بیش از ۴۵ درجه تابستان انجام شد، این شهر تاریخی را دارای توان بالقوه فراوانی در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دانست، به‌گونه‌ای که از نظر او نائین می‌تواند به قطب گردشگری شرق استان اصفهان تبدیل شود.

بافت تاریخی به‌هم‌پیوسته به‌ویژه در قلب این شهر تاریخی و توجه ویژه به حفاظت از آن در راستای مرمت و احیا خانه‌های ارزشمند تاریخی و تبدیل آن‌ها به زیرساخت‌های گردشگری و همکاری با مالکان و شهروندان از نکاتی بود که مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و مسئولان شهرستان بر آن تأکید و از مسئولان وزارتخانه در این خصوص یاری طلبیدند.

بازار زیبا و تاریخی نائین با نزدیک به ۲۰۰ دهنه فروشگاه یکی دیگر از آثار ارزشمندی بود که پس از نزدیک به ۵۰ سال خاموشی در طی یک دهه گذشته با تلاش و کوشش مسئولان استان و شهرستان مرمت‌شده بود، اما هنوز بیش از ۷۰ درصد این مجموعه تاریخی تعطیل بود که در این خصوص وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد. این وزارتخانه آماده همکاری با مسئولان استان و شهرستان در راستای احیای این بازار تاریخی و ایجاد مشاغل جدید به‌ویژه مشاغلی که نسل جوان با آن‌ها مانوس است، هستند.

بازدید از آب‌انبارهای تاریخی نائین ازجمله برنامه‌های سفر مهندس ضرغامی به شهر تاریخی نائین بود و این در حالی است که این مجموعه‌های تاریخی به همت مسئولان میراث‌فرهنگی و شهرداری با رعایت موازین مرمتی و بهداشتی به‌ویژه در گرمای کویر مرکزی ایران و در فصل تابستان آب گوارایی را به رهگذران و گردشگران هدیه می‌دهد، لذا در طول این سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قول داد تا از احیای این آب‌انبارها در راستای حفاظت از یکی از مهم‌ترین مواریث ارزشمند ملموس و ناملموس مردمان کویر و همچنین در راستای رونق گردشگری شهرستان نائین حمایت کند.

بازدید از کارگاه‌های زیبای عبابافی نائین یکی دیگر از برنامه‌های سفر مهندس ضرغامی به شهرستان نائین بود. قدمت بافت عبای سنتی نائین به بیش از 400 سال می‌رسد و با توجه به گرمای طاقت‌فرسای این شهر تاریخی، بنای این کارگاه‌ها از معماری ارزشمندی نیز برخوردار است به‌گونه‌ای که از گذشته‌های دور این کارگاه‌ها به‌صورت دستکند در دل تپه‌های محله محمدیه نائین بناشده و هنرمندان هنرهای دستی و سنتی نائین سده‌های متمادی در دل این دستکندها به تولید عباهای فاخر به‌عنوان بخشی از پوشاک سنتی مردمان ایران‌زمین می‌پردازند. با این وصف یکی از مهم‌ترین مشکلات این هنرمندان کمبود بازار فروش این آثار فاخر بود که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این راستا قول مساعد داد تا با هم‌اندیشی نهادهای مذهبی کشور به‌ویژه حوزه‌های علمیه راه‌کار مناسبی برای عرضه آثار ارزشمند این هنرمندان یافت شود.

دیدار با سرمایه‌گذاران گردشگری که در قلعه‌های تاریخی و کاروانسراهای تاریخی این شهر تاریخی مشغول به فعالیت هستند از جمله دیگر برنامه‌های سفر مهندس ضرغامی به شهر تاریخی نائین بود.

با توجه به دیدار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سرمایه‌گذاران گردشگری، او ترجیح داد تا بخشی از برنامه‌های سفرش را پای صحبت‌ها و دغدغه‌های این سرمایه‌گذاران بشیند، ماحصل این گفت‌وگوها نیاز به تسهیلات بانکی و همچنین تقاضا برای افزایش و یا تمدید مدت اجاره برای سرمایه‌گذارانی بود که بناهای اوقافی را به‌صورت بلندمدت در اختیار گرفته بودند. در این خصوص مهندس ضرغامی قول مساعد داد تا با جلب همکاری بانک‌های عامل پرونده‌های تسهیلات سرمایه‌گذاران گردشگری را که رقمی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است علی‌رغم تنگناهای اقتصادی که کشور هم‌اکنون در آن به سر می‌برد را ویژه پیگیری کند و همچنین قول مساعد داد با توجه به شرایط بروز بیماری کرونا و از بین رفتن زمان اجاره برخی بناها و آثار در دست مرمت، با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در خصوص تمدید زمان اجاره این بناهای تاریخی توافق‌های لازم انجام شود.

همچنین صندوق احیای آثار تاریخی کشور به‌عنوان زیرمجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌صورت ویژه موظف شد تا بناهای تاریخی به‌ویژه آثار تاریخی ثبت‌شده کشور را سامان‌دهی کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا آنان با آرامش و آسایش بیشتر به احیای این آثار ارزشمند بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha