تولیدات رسانه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی موثرتر از برگزاری صد همایش است/ خائنان به میراث‌فرهنگی کشور بیشتر از رسانه بهره‌ می‌برند

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه تولیدات رسانه‌ای می‌تواند خیلی بیشتر از صد همایش در حوزه میراث‌فرهنگی موثر باشد تصریح‌کرد: امروز به جایی رسیدیم که خائنان به میراث‌فرهنگی کشور و قاچاقچیان بیشتر از رسانه بهره می‌برند و در راستای به تحقق رساندن سودایشان در شبکه‌های مجازی خیلی حرفه‌ای تر از ما فعالیت می‌کنند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نشست هم‌اندیشی مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه وعلیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با حضور معاونان و روسای پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی ۲۷ شهریور ۱۴۰۲در محل پژوهشگاه برگزار شد.

ده‌پهلوان در این نشست، برگزاری دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی را اقدامی مفید، مهم و ضروری دانست که می‌بایست سی یا چهل سال پیش توسط سازمان میراث‌فرهنگی سابق یا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز، به انجام می‌رسید.

او در تشریح لزوم تولیدات رسانه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: امروز به جایی رسیدیم که خائنان به میراث‌فرهنگی کشور و قاچاقچیان بیشتر از رسانه بهره می‌برند و در راستای به تحقق رساندن سودایشان در شبکه‌های مجازی خیلی حرفه‌ای تر از ما فعالیت می‌کنند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به تولید و نمایش یک فیلم ۲۰ دقیقه‌ای در فضای مجازی (اینستاگرام) در خصوص تحلیل دستگاه فلزیاب که به گفته فعالان این حوزه درآمد آنها را به نصف رساند تصریح‌کرد: یک فیلم آماتور دانشجویی تا این اندازه توانست این فضا را تحت تأثیر قرار دهد پس کی می‌خواهیم محتوای وزین و فاخر در این حوزه تولید کنیم؟ آن حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی که اعضای هیأت علمی، کارشناسان پژوهشگاه و دانشگاه باید داشته باشند کجاست؟

او گفت: فقط و فقط رسانه است که می‌تواند عقب ماندگی و غفلت را در این حوزه جبران کند.

ده‌پهلوان با اشاره به برخی تولیدات در صدا و سیمای کشور نظیر سریال زیرخاکی که نه تنها به حفظ میراث‌فرهنگی کمک نمی‌کند بلکه آب در آسیاب دشمنان نیز می‌ریزد گفت: ما سالیان سال برای حفظ این حوزه تلاش کردیم ولی تولید و نمایش یک فیلم به راحتی تمام زحمات کارشناسان را بر باد می‌دهد.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با انتقاد از تهی بودن مدارس در حفظ میراث گران‌بهای فرهنگی، تولید انیمیشن را بهترین گزینه برای کمبودهای این حوزه عنوان کرد و گفت: تولیدات رسانه‌ای می‌تواند خیلی بیشتر از برگزاری صد همایش در حوزه میراث‌فرهنگی موثر باشد.

او در ادامه با اشاره به مواردی از قبیل کارشناسی فیلم‌های ساخته شده در حوزه تاریخ و میراث، برگزاری نشست‌های نقد فیلم با حضور افراد متخصص، توجه به مدیاهای جدید و ... گفت: این جمع فرهیخته آمادگی این را دارد که در برگزاری این رویداد پشتیبان و یاری دهنده باشد.

در ادامه علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این جشنواره تلاش می‌کند ضمن آنکه محفلی برای شناسایی آثار هنری و فرهنگی در حوزه میراث‌فرهنگی باشد، به عنوان محلی برای گفتگو بین فعالان میراث‌فرهنگی و تولیدکنندگان محتوا و هنرمندان و اندیشمندان و فعالان رسانه مطرح شود.

او افزود: این جشنواره با برخورداری از کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های انتقال تجربه، فرصت‌های مطلوبی را پیرامون آموزش اجتماعی‌ و معرفی خلاقانه میراث‌فرهنگی برای همگان فراهم می‌کند.

تابش با اشاره به کارکرد جشنواره‌ها اظهارکرد: مفهوم میراث‌فرهنگی شامل بخش‌های گسترده‌ای است که تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف در جشنواره‌ها که سکوی معرفی و محل قرار و گفتگو هستند، نمود پیدا کند.

دبیر دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با اشاره به اهمیت و کارکرد این جشنواره به نحوه برگزاری و شرایط آن پرداخت و تصریح‌کرد: این جشنواره در بخش‌های رادیویی، تلویزیونی، سینمایی، هنرهای رایانه‌ای ترکیبی، هنرهای اجرایی و نمایشی، کتاب و تولیدات مکتوب شامل: کتاب، رساله‌های دانشگاهی (ارشد و دکتری) برگزار می‌شود که پژوهشگاه با توجه به ماهیت پژوهشی که در حوزه تولیدات مکتوب دارد می‌تواند به عنوان بازوی مهم این جشنواره به فعالیت بپردازد.

در ادامه این نشست پس از ارائه گزارش فعالیت‌های صورت گرفته در جهت برگزاری این جشنواره، معاونین، روسای پژوهشکده و گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، به بیان پیشنهادات و نقطه نظرهای مرتبط با این حوزه در برگزاری هر چه بهتر جشنواره از قبیل توجه به مقوله گردشگری و کودک، برگزاری کارگاه‌های هنرهای سنتی، افتتاح همزمان میدان خوشنویسی شهر قزوین، معرفی آداب و رسوم استان، توجه به چشم‌انداز جشنواره، ایران فرهنگی، شناسایی و حفاظت از میراث‌فرهنگی، نمایش یافته‌ها و اسناد باستان‌شناسی، انتشارات و ... پرداختند.

گفتنی‌است، دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، توسط «معاونت میراث فرهنگی» وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با مشارکت و میزبانی «استانداری قزوین» ۲۸ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062901758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha