تلفیق سنگ و قندیل در کَتَله خور زنجان، زیباترین غار جهان

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان زنجان غاری آهکی و زیبا به نام کتله خور است. این غار که یکی از اعجاب‌آورترین غارهای جهان نیز محسوب می‌شود در شهرستان خدابنده قرار دارد.

میراث آریا: غارها یکی از معدود امکان‌های طبیعی هستند که تجربه‌ای از سفر به درون زمین را برای ما شبیه‌سازی می‌کنند و به همین دلیل بسیار جادویی و دیدنی هستند. غار کَتَله خور واقع در استان زنجان و در ۸۰ کیلومتری جنوب خدابنده و ۱۷۳ کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع شده است. در بعضی از مناطق غربی ایران به کوه‌های کم ارتفاع کتل می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه غار نیز به همین علت باشد که غار در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته‌ است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای کتل خورشید به آن کتل‌خور گویند. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ ه.ش. کشف شده است.

تلفیق سنگ و قندیل در کَتَله خور زنجان، زیباترین غار جهان

نخستین بار در بهار سال ۱۳۳۱ خورشیدی گروهی از سرشناس‌ترین کوهنوردان ایران از اعضای باشگاه «نیرو راستی» اقدام به کشف و بازدید غار کتله خور کردند و یکی از اعضای زنجانی گروه نامبرده به نام سید اسدالله جمالی اقدام به ثبت رسمی غار کرد. از آن پس غار کتله خور به عنوان پدیده شگرف طبیعی مورد توجه علاقه‌مندان غارنوردی قرار گرفته‌ است.

غار کتله خور از لحاظ کیفیت بلورها و قندیل‌ها، زیبایی و تعدد طبقات اولین غار آهکی جهان شناخته شده است. این غار شگفت‌انگیز بعد از غار سون دونگ در ویتنام از لحاظ وسعت دومین غار جهان است اما طبق گفته کارشناسان از لحاظ زیبایی یکه تاز است و به عنوان زیباترین غار جهان شناخته می‌شود. غار کتله خور نه تنها از منظر گردشگری بلکه در زمینه مطالعات زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تلفیق سنگ و قندیل در کَتَله خور زنجان، زیباترین غار جهان

این غار آبی-خشکی در دوران سوم زمین‌شناسی به وجود آمده و بر اساس یافته‌های به دست آمده قدمت غار کتله خور به ۲۷ تا ۳۰ میلیون سال پیش (دوره سوم زمین شناسی) می‌رسد. در عملیات اکتشافی اخیر، اسکلت حیواناتی از گونه سگ‌سانان در طبقات دوم و سوم غار کشف شده که شباهتی به انواع حیوانات موجود ندارند. 

تلفیق سنگ و قندیل در کَتَله خور زنجان، زیباترین غار جهان

تا به امروز فقط سه طبقه از این غار که در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد، کشف شده‌ و چهار طبقه دیگر ناشناخته مانده است.

سقف این غار همانند یک تابلوی برجسته پر از قندیل‌های آویزان است و در کف غار رسوبات مخروطی فراوانی وجود دارد که از اتصال این دو پدیده زیبا ستون‌های فراوانی در مسیر اصلی غارنوردی شکل گرفته است که بر زیبایی هر چه بیشتر مسیر می‌افزاید. قندیل‌های غار کتله خور به دلیل خلوص بالای آهک‌شان از لحاظ زیبایی و تنوع در جهان کم‌نظیرند و خیلی‌ها غار کتله خور را زیباترین غار آهکی جهان می‌دانند. استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های کتله خور ستون‌هایی را شکل داده‌اند که بار غار را بر دوش می‌کشد و سقف را تحمل می‌کند.

غار کتله خور تونل‌های فرعی فراوانی دارد که هر کدام بر اساس شباهت و تصویری که به ذهن ما می‌آورند، نام‌گذاری شده‌اند. بعضی از این نام‌ها به این ترتیب هستند: اتاق عقد، میدان بیستون، میدان چهل ستون، نخل سوخته، دو جادوگر، شتر با جهاز، میدان شیر خوابیده، تونل قندیلی، تالار عروس، پای فیل و ….

تلفیق سنگ و قندیل در کَتَله خور زنجان، زیباترین غار جهان

این غار به سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم می‌شود. بخش ورزشی آن چهار کیلومتر طول دارد، البته فقط اگر غارنورد و صخره‌نورد باشید می‌توانید به این بخش بروید. بخش تفریحی دو کیلومتر مسیر مستقیم است که همه گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. بخش فرهنگی در قسمت جنوبی غار قرار دارد و در قسمت اصلی آن یک دالان طبیعی قرار دارد که راه خروج آن به صورت مصنوعی کنده شده و در آن مراسم مختلفی برگزار می‌شود. 

تلفیق سنگ و قندیل در کَتَله خور زنجان، زیباترین غار جهان

اقامت در کتله خور

مجموعه تفریحی غار کتله‌خور دارای سوئیت تک خوابه و دو خوابه است که با داشتن امکاناتی نظیر حمام، سرویس بهداشتی، پارکینگ مناسب، رستوران و فروشگاه، کافی شاپ، آلاچیق، پمپ بنزین و جایگاه CNG در طول مسیر محیط مناسبی را برای اسکان شبانه گردشگران فراهم کرده است.

در کنار غار، دسترسی به کوه برای کوهنوردی و استفاده از محیط غار کتله خور از سایر مزایای این اقامتگاه‌ها است که می‌تواند تجربه اقامتی دلپذیر را برای گردشگران فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha