دوران ساسانی اوج هنر و صنعت شیشه‌گری است

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: مطالعات آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های به دست آمده از کاوش‌های اخیر باستان‌شناسی نگارنده در غرب ایران (استان ایلام) گواه این موضوع است که شیشه‌گری به طور بومی و سنتی در دوران ساسانیان در بسیاری از مناطق غرب ایران انجام می‌شده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کرسی ترویجی «هنر و صنعت شیشه‌گری دوران ساسانی-آغاز اسلامی در غرب ایران (استان ایلام)» به همت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار و در آن به این نکته اشاره شد که شیشه‌گری به طور بومی و سنتی در دوران ساسانیان در بسیاری از مناطق غرب ایران انجام می‌شده است.

لیلا خسروی عضو هیأت علمی و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی ارائه دهنده این کرسی که بیتا سودایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و منیژه هادیان دهکردی عضو هیأت علمی و رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی ناقدان آن بودند و علیرضا سرداری عضو هیأت علمی و معاون پژوهشکده باستان‌شناسی مدیریت آن را برعهده داشت به طرح مسئله و پرسش‌های پژوهش پرداخت.

او با بیان‌اینکه شیشه به عنوان یکی از مواد مورد استفاده بشر، یک شیء شفاف، کدر و رنگی است که از دیر زمان در صنایع و علم مورد توجه بوده تصریح‌ کرد: صنعت شیشه‌گری از سابقه و قدمت دیرینه‌ای در ایران برخوردار بوده است.

خسروی افزود: این صنعت در دوره ساسانی همراه با سایر صنایع پیشرفت‌های شایانی در فن ساخت و شیوه تزئین داشته که تاکنون تحقیق جامعی درباره آن‌ها انجام نشده است، ساخت شیشه در طول تاریخ مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشته که دوران ساسانی را می توان اوج هنر و صنعت شیشه‌گری دانست.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی تصریح‌ کرد: در این دوران صنعت شیشه‌گری از اعتبار جهانی برخوردار شد که نمونه‌های آن در سرزمین‌های شرقی ژاپن و چین و در غرب در گنجینه سن مارکو به دست آمده است که با شیشه‌گری دوران ساسانی قرابت داشته و این هنر و صنعت به دوران اسلامی منتقل می‌شود.

ارائه‌دهنده کرسی این ترویجی افزود: مطالعات آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های به دست آمده از کاوش‌های اخیر باستان‌شناسی نگارنده در غرب ایران (استان ایلام) گواه این موضوع است که شیشه‌گری به طور بومی و سنتی در دوران ساسانیان در بسیاری از مناطق غرب ایران انجام می‌شده است.

او با طرح این پرسش که تکنیک ساخت، ترکیبات عنصری، منابع مورد استفاده جهت خمیره شیشه و رنگ آمیزی شیشه‌ها در غرب ایران در دوران ساسانی- آغاز اسلامی چگونه بوده است؟گفت: تاکنون در این خصوص مطالعات متمرکز و مشخصی در غرب ایران انجام نشده و ثبت هنر و صنعت شیشه‌گری بومی ساسانی ـ آغاز اسلامی غرب ایران در میراث ناملموس هدف اصلی این پژوهش بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070300090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha