شروع فصل جدید نورپردازی قلعه کوه قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات از شروع فصل جدید نورپردازی قلعه کوه قاین خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده بیان کرد: بنای قلعه کوه قاین که از جمله آثار تاریخی شاخص شهرستان است، در پی تخصیص اعتبار از محل منابع ملی شاهد اصلاح خرابی‌ها و ادامه عملیات نورپردازی در این اثر ارزشمند خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: در این فصل اصلاح قسمت‌های آسیب دیده ناشی از آسیب‌های انسانی در جبهه شمالی (به سمت بنای بوذرجمهر) و شرقی (رو به شهر قاین) در برنامه خواهد بود. این دو جبهه در فصول قبل مرمت شده بود.

عباس‌زاده از کسانی که موجب آسیب به آثار تاریخی می شوند گله کرد و افزود: اعتبارات از مرحله تعریف پروژه، تثبیت آن در فهرست پروژه‌ها، تبادل موافقت نامه‌ها تا تخصیص اعتبار، تهیه شرح خدمات، معرفی پیمانکار و تجهیز کارگاه، مسیر طولانی و اداری پرچالش و فنی را طی می‌کند. این مهم که مستلزم رایزنی‌های فراوان و پیگیری‌های مستمر و توان‌فرسا است، با مشاهده رهگذرانی که غرق در غفلت و از روی ناآگاهی دست به تخریب و وارد آوردن خسارت به عملیات مرمتی در آثار تاریخی می‌زنند، موجب بی‌اجر شدن زحمات چندماهه و تلخ‌کامی دلسوزان و خادمان را فراهم می‌کنند. طی سالیان اخیر با وجود پیشرفت‌های بسیار در علوم، فن آوری و گشایش‌های فرهنگی، اما هم‌چنان بزرگترین تهدید در نگهداری آثار تاریخی، اشخاص بی‌توجه و لاابالی یا کسانی به دنبال منفعت‌های آنی است که با تخریب تعمدی و آسیب به فعالیت‌های عمرانی مانند نورپردازی در آثار تاریخی ضمن لکه‌دار کردن قدمت، سابقه و حرمت شهرستان، ما را به اجبار به سوی هزینه‌کرد اعتبارات برای رفع خسارات وارده به آثار تاریخی ناشی از بی وجدانی گروهی اندک از بازدیدکنندگان سوق می‌دهد.

او ادامه داد: به عنوان خادمان میراث‌فرهنگی شهرستان از فعالان و علاقه‌مندان دعوت می‌کنم ضمن آگاهی‌رسانی به افرادی که وصف آنها ذکر شد، خود نیز در همیاری و همکاری جهت حفظ و صیانت از آثار تاریخی که وجه مستند از تاریخ و فرهنگ قاینات و قهستان است همت گمارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات خاطرنشان کرد: مجموعه‌ی عظیم سنگی قلعه کوه که سال‌ها مرکز حکومت امرای ایالت قهستان بوده است، به طول حدود 400متر در جهت غرب به شرق و بر فراز ارتفاعات رشته کوه قهستان کشیده شده‌ است، با شماره‌ 4803 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070300106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha