مرمت مسجد سرخ ساوه به اتمام رسید

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرمت مسجد سرخ (مسجد چال) در این شهرستان به اتمام رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، رضا ایاز با اشاره به اینکه مسجد سرخ‌ قسمتی از مسجد انقلاب است، گفت: مرمت این بنای تاریخی و مذهبی با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به مدت دو ماه انجام شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: در این بخش از مرمت جمع آوری و سبک سازی بام، اجرای پالونه، پوکه‌ریزی، اجرای عایق و آجر فرش، بندکشی، تعویض آجرهای فرسوده داخل انجام شده است.

ایاز افزود: مسجد انقلاب یا سرخ مربوط به دوره صفویه است و در ضلع جنوبی میدان قدیمی شهر ساوه (میدان انقلاب) واقع شده است. این مسجد  با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و امروزه به عنوان مسجد جامع شهر ساوه نیز شناخته می‌شود.

او ادامه داد: مجموعه مسجد انقلاب مجموعه‌ای مشتمل بر چند مسجد است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، از جمله مسجد سرخ، مسجد مقدس زاده، مسجد حاج فرج،  مسجد امام جمعه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار بوده و همچنین مناره مسجد میدان (مجموعه مسجد انقلاب) مربوط به دوران سلجوقی بوده است و در حال حاضر از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070600297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha