برگزاری جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر لرستان در کاروانسرای جهانی چمشک

به منظور ایجاد زیرساخت و حفاظت از کاروانسرای جهانی چمشک، جلسه ستاد خدمات سفر لرستان در این مکان تاریخی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، فرهاد زیویار در این جلسه گفت: حفاظت، نگهداری و معرفی میراث فرهنگی لرستان برای رشد و توسعه اقتصادی در اولویت کاری مسوولان قرار گیرد.

استاندار لرستان در این نشست اظهار کرد: لرستان در مرحله معرفی ظرفیت‌های منحصر به‌فرد خود به کشور و جهان است و در حوزه میراث‌فرهنگی اقدامات خوبی در حال انجام است.

او افزود: در نشست رئیس‌جمهور با وزیر میراث فرهنگی ، وزیر دفاع و فرماندهان سپاه پاسداران موضوع ساماندهی اطراف قلعه فلک‌الافلاک مطرح شد که نشان از توجه دولت به این اثر ارزشمند لرستان است.

زیویار بیان کرد: تمامی امکانات موجود متعلق به نظام است اما اقدامات لازم برای ساماندهی اطراف قلعه به عنوان یکی از میراث‌های تمدنی و فرهنگی کشور از امروز آغاز می‌شود.

استاندار لرستان ادامه داد: میراث‌فرهنگی هر ملتی یکی از مهمترین ارزش‌ها و سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود و حفاظت و معرفی آنها باید در دستور کار و اولویت‌های دستگاه مرتبط باشد.

او با اشاره به اینکه معرفی ظرفیت‌ها مستلزم پیگیری‌های متعدد و زحماتی زیاد است گفت: در چهل و هفتمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر ریاض عربستان کاروانسرا چمشک لرستان به همراه ۶۴ اثر از ۲۴ استان کشور ثبت جهانی شد که این موضوع یک اتفاق بسیار خوب در حوزه تاریخی، فرهنگی لرستان به شمار می‌رود.

زیویار با بیان اینکه کاروانسرای چمشک‌ یک ظرفیت منحصربه‌فرد و دارای خصوصیات متفاوت است ادامه داد: در لرستان ۱۱ کاروانسرا با فاصله ۳۰ کیلومتر بنا شده که ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی این مکان‌های فرهنگی، ضروری است.

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان هم در این نشست گفت: مرمت کاروانسرای چمشک پلدختر باید با معیارهای جهانی انجام شود و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حسن‌پور اظهار کرد: کاروانسراهای لرستان به خاطر شرایط توپوگرافی از ویژگی‌های معماری منحصربه‌فرد برخوردار است و ۱۱ کاروانسرا در این استان وجود دارد.

او بیان کرد: ارزیاب یونسکو تنها از کاروانسرای چمشک بازدید کرد و دیگر کاروانسراهای این استان مغفول ماند و در بین ۵۴ کاروانسرای کشور، چمشک جهانی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه کاروانسرای چمشک دارای سه حیاط و نمازخانه آن روباز بوده که در بین کاروانسراهای ایران منحصربه‌فرد است‌ افزود: این کاروانسرا چند فصل مرمت شده اما با توجه به اینکه ثبت جهانی شده باید طبق منشورهای جهانی آتن و ونیز مرمت شود که این مهم نیازمند اعتبار ویژه است.

او اضافه کرد: نخستین بنای تاریخی لرستان که به ثبت جهانی رسیده در شهرستان پلدختر قرار دارد که در سیل ۹۸ و تغییر مسیر رودخانه، دیواره‌های غربی کاروانسرای چمشک را مورد تهدید قرار داد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه این اثر جهانی باید به خوبی مرمت شود تا از خطرات احتمالی در امان باشد اضافه کرد: بازسازی مسیر خاکی، نصی تابلوهای راهنما، تملک اراضی اهالی محلی و تامین برق، گاز و آب همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و فناوری در این مکان تاریخی ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070700372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha