بازی بومی‌محلی قیقاچ و تیراندازی روی اسب در خرم‌آباد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از برگزاری مسابقه قیقاچ و تیراندازی روی اسب در خرم‌آباد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عطا حسن‌پور هفتم مهرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: در گرامیداشت هفته وحدت و به مناسبت هفته گردشگری مسابقه قیقاچ و تیراندازی روی اسب در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: این مسابقه با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان و هیئت سوارکاری استان در مجموعه سوارکاری شهید فتحی محمدی فردا حدود ۳۰ چابک‌سوار در خرم‌آباد برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه قیقاچ یکی از بازی های بومی‌محلی لرستان محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، افزود: این ورزش ترکیبی از سوارکاری و تیراندازی است که چابک‌سواران سوار بر اسب و تفنگ در دست، حین تاخت بر آماج‌های مورد نظر شلیک می‌کنند و مهارت‌های خود را در این دو هنر رزمی به نمایش می‌گذارند.

حسن‌پور هدف از برگزاری این بازی بومی محلی را آشنایی مردم با این آیین کهن و رواج آن در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: در آموزه‌های دین مبین اسلام به آموزش تیراندازی، سوارکاری و شنا به فرزندان سفارش شده بطوریکه پیامبر گرامی اسلام بهترین بازی‌ها را در پیشگاه خداوند اسب‌دوانی و تیراندازی دانسته، و در کسب مهارت در آن تاکید شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: این بازی بومی محلی فردا ساعت ۱۵ با حضور مردم و مسئولان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070800425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha