برگزاری بازی بومی‌محلی قیقاچ در خرم‌آباد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از برگزاری مسابقه قیقاچ و تیراندازی روی اسب در خرم‌آباد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عطا حسن‌پور دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: در گرامیداشت هفته وحدت و به مناسبت هفته گردشگری بازی بومی، محلی قیقاچ و تیراندازی روی اسب در خرم‌آباد برگزار ‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: این مسابقه با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان و هیئت سوارکاری استان با حضور بیش از 20 چابک‌سوار در مجموعه سوارکاری شهید فتحی محمدی خرم‌آباد برگزار شد.

او با بیان اینکه قیقاچ یکی از بازی های بومی‌محلی لرستان است که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده افزود: این ورزش ترکیبی از سوارکاری و تیراندازی است که چابک‌سواران تفنگ در دست و سوار بر اسب، حین تاخت بر آماج‌های مورد نظر شلیک کرده و مهارت‌های خود را در این دو هنر رزمی به نمایش می‌گذارند.

حسن‌پور هدف از برگزاری این بازی بومی محلی را آشنایی مردم با این آیین کهن و رواج آن در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: در آموزه‌های دین مبین اسلام به آموزش تیراندازی، سوارکاری و شنا به فرزندان سفارش شده بطوریکه پیامبر گرامی اسلام بهترین بازی‌ها را در پیشگاه خداوند اسب‌دوانی و تیراندازی دانسته، و در کسب مهار ت در آن تاکید شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: تلاش می کنیم این بازی جذاب و سنتی در فهرست رویدادهای مهم گردشگری کشور ثبت و هرساله در هفته گردشگری با شور و هیجان بیشتر برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071200823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha