تاکید استاندار کرمانشاه بر نگاه ویژه مدیران به میراث‌فرهنگی/ ضرورت تقویت گردشگری درون استانی در کرمانشاه/ رشد ۱۲ درصدی گردشگری کرمانشاه در شش ماهه نخست سال

اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان کرمانشاه به مناسبت هفته گردشگری با تاکید بر نگاه ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی بر مقوله میراث‌فرهنگی و لزوم تقویت گردشگری درون استانی به عنوان الگوی توسعه گردشگری کرمانشاه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، روز پنجشنبه ۱۳ نهرماه اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ به مناسبت هفته گردشگری به ریاست استاندار کرمانشاه در سالن جلسات شهید سردار سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد. 

محمد طیب صحرایی در این نشست ستاد خدمات سفر استان، ظهارکرد: با وجود نقش ویژه گردشگری در توسعه استان متاسفانه علیرغم اهمیت این موضوع، برخی از مدیران به مسئله میراث‌فرهنگی و گردشگری به عنوان یک بحث تفننی و فوق برنامه نگاه می کنند و مسئله ای جدی برای آنها نیست. 

استاندار کرمانشاه افزود: با توجه به تاثیراتی که میراث‌فرهنگی و گردشگری برای درآمدزایی در استان دارد، باید در عمل توسعه گردشگری استان تحقق یابد. 

او ادامه داد: مردم باید بدانند میراث‌فرهنگی یکی از ظرفیت‌های مهم درآمدزایی برای خانوادهای کرمانشاهی است، آنگاه خود به دنبال توسعه این مقوله می‌روند.

صحرایی گفت: برای استفاده از ظرفیت مردم باید اول تلاش کنیم تا گردشگری درون استانی را در سطح استان فعال کنیم و در گام بعدی روی جذب گردشگر از خارج از استان و خارج از کشور تمرکز داشته باشیم. 

صحرایی تاکید کرد: هفته‌های فرهنگی شهرستانی برای خود مردم استان اجرا شود و هر هفته برنامه ای را در یکی از شهرستان ها برگزار کنیم و مردم استان را دعوت کنیم تا در این رویدادها شرکت کنند. 

او افزود: در برنامه هفته‌های فرهنگی شهرستان‌ها، هر هفته یک شهرستان با برگزاری یک رویداد خاص می‌تواند میزبان مردم از سراسر استان باشد و در آن برهه مراکز اقامتی، پذیرایی و گردشگری و تفریحی برای گردشگران تخفیف های ویژه اعمال کنند. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: گردشگرانی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند با تولید و انتشار صدها کلیپ و عکس و تصویردر فضای مجازی خود بزرگترین مبلغ استان می‌شوند و کرمانشاه صاحب مبلغان میلیونی می‌شود. 

او افزود: اجرایی شدن گردشگری درون استانی در کرمانشاه نیازمند یک کار جمعی است و باید شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، راه و شهرسازی، میراث‌فرهنگی، رسانه ها و ... همه پای کار بیایند. 

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود به جذب گردشگر از کشور عراق اشاره کرد و گفت: در طرحی که برای ورود گردشگران عراقی با خودروهای شخصی به استان آمده، باید ۲۵۰ دلار پرداخت کنند که برای آنها رقم بالایی استو یک مانع برای سفرهای متعدد به استان می‌شود، اگر بتوانیم ورود آنها را با ماشین به استان رایگان کنیم، آنها حداقل ماهی یک بار برای خرید کالاهای خود به بازار های کرمانشاه خواهند آمد و این موضوع به رونق اقتصادی ما هم کمک می کند. 

او در خاتمه با تاکید کرد: میراث‌فرهنگی باید جزو سودآورترین دستگاه‌های استان باشد و برای تبلیغ در حوزه گردشگری تنها نباید منتظر تامین بودجه بخش دولتی ماند، بلکه خود تبلیغات گردشگری ثروت آفرین است. 

 رشد 12 درصدی گردشگری استان کرمانشاه در شش ماهه نخست سال

در ادامه این جلسه داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به برخی از برنامه‌های پیش روی حوزه گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: بنا داریم که روی مسئله تبلیغات و معرفی استان، احداث و تکمیل زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در حوزه تبلیغات، انتخاب یک شعار را برای معرفی کرمانشاه در نظر گرفته‌ایم و با تولید محتوا به دنبال آن هستیم تا تبلیغاتی را در کشور عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین و روسیه داشته باشیم. 

او ادامه داد: در بحث تبلیغات میدانی هم روی بیلبوردهای شهری، فرودگاه ها، راه آهن و اتوبوس های بین شهری کار خواهیم کرد. 

فرمانی گفت: برگزاری رودیداهای سالیانه همچون خوراک، اسب کُرد، نخود، نان برنجی، کاک، روغن حیوانی، تعزیه کنگاور، پاراگلایدر در ویس قرنی، عشایر، صخره نوردی، کرمانشاه شناسی، آفتابگردان، فرش و تخمه سنقری، پیاز هرسین، میوه‌های بهشتی دالاهو، گیلاس، سیب و انگور صحنه و ... از جمله برنامه‌هایی است که درصورت همکاری و حمایت مجموعه مدیریتی استان اجرایی می‌شوند. 

او افزود: برای اجرایی شدن این برنامه‌ها در حوزه گردشگری استان به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

او یادآور شد: در شش ماهه نخست امسال برگزاری جشنواره‌های متعددی همچون جشنواره بالن سواری، جشنواره شکرانه رمضان در باینگان، فم تور کرمانشاه شناسی، جشنواره گیاهان  دارویی اورامانات، جشنواره بین المللی اسب کُرد، رویداد روز جهانی چوب، جشنواره ملی نخود با همکاری جهاد کشاورزی، جشنواره نوآوری گردشگری باهمکاری جهاد دانشگاهی، ثبت کاروانسرای بیستون و .. را در استان داشته‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: در شش ماهه اول سال بیش از ۵۲۵ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند که این آمار در مشابه سال گذشته ۴۶۴ هزار نفر بوده که رشدی ۱۲ درصدی دارد.

او افزود: در بحث اسکان نیز در این مدت نسبت به سال گذشته رشد چهار درصدی داشته‌ایم. 


صدور موافقت اصولی برای ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه از رشد قابل توجه درخواست سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان طی شش ماهه اول سال خبرداد و گفت: جمعا برای حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در خواست سرمایه‌گذاری موافقت اصولی صادر شده است که می‌تواند زمینه اشتغال ۱۴۰۸ نفر را فراهم کند. 

او با بیان اینکه برای ۸۰ طرح موافقت اصولی صادر شده است، گفت: بیشترین درخواست سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان برای احداث محوطه‌های گردشگری و اقامتگاه های بوم‌گردی و سنتی بوده است. 

تسهیل در ورود گردشگران عراقی با ماشین به کرمانشاه 

فرمانی در بخش دیگری از سخنان خود به توافق کانون اتومبیلرانی ایران با ۱۵ کشور برای تردد اتباعشان به ایران با خودروهای شخصی اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافق گردشگران عراقی می‌توانند با پرداخت ۲۵۰ دلار با خودروهای خود به ایران سفر کنند. 

او افزود: باتوجه بهوجود سه مرز رسمی خسروی، پرویزخان و شوشمی در استان کرمانشاه با عراق، این طرح یک تحول را در گردشگری استان به همراه دارد و با برگزاری رویدادها گردشگران بیشتری را به استان می‌کشاند. 

آثار جهانی برند معرفی کرمانشاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با بیان اینکه با ثبت کاروانسرای شاه عباسی بیستون تعداد آثار جهانی استان به سه اثر افزایش یافته است، تصریخ کرد: اعلام کرد: در حال حاضر دو ثبت جهانی دیگر از جمله ثبت جهانی اسب کُرد و محور ساسانی را در دستور کار داریم. 

او با بیان اینکه آثار جهانی برند معرفی کرمانشاه هستند، گفت: برای پیش برد برنامه ثبت‌های جهانی نیازمند تامین اعتبارات مورد نیاز و حمایت مدیریت ارشد استان هستیم. 

احیای کمیته گردشگری استان

فرمانی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کمیته گردشگری استان اشاره کرد و گفت: تا چندسال پیش کارگروهی تحت عنوان کارگروه گردشگری در استان فعال بود که مسائل و مشکلات این حوزه را در آن مطرح می‌شد، اما بعدها این کارگروه در کارگروه دیگری با عنوان کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت و خانواده ادغام شد. 

او افزود: با توجه به اهمیت مسئله گردشگری در استان و تاکید مدیریت ارشد استان بر مقوله گردشگری، تلاش‌هایی برای احیاء  دوباره این کارگروه شد و در نهایت کمیته گردشگری را در زیرمجموعه کارگروه فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخاتمه گفت: همچنین میز تخصصی تولید محتوای گردشگری در استان تشکیل شده است که برای معرفی استان کرمانشاه باپیشینه تاریخی کهن و جاذبه‌های بسیار کارهای هنری دقیقی انجام گیرد، لذا یک کارگروه تخصصی را در حوزه تولید محتوا و تبلیغات راه‌اندازی کرده‌ایم که نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها همچون شهرداری و فرمانداری‌ها هم هستیم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402071300924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha