آغاز فصل دوم از مرحله سوم طرح بازنگری سیلک/ کشف راه‌آب سفالی متعلق به آخرین دوره سیلک

فصل دوم از مرحله سوم طرح بازنگری محوطه تاریخی سیلک آغاز شد و یکی از دستاوردهای زودهنگام این فصل از کاوش، کشف راه‌آب سفالی متعلق به آخرین دوره سیلک بوده که تشخیص کارکرد دقیق آن نیازمند بررسی‌های بیشتر در ادامه کاوش است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فصل دوم از مرحله سوم طرح بازنگری محوطه تاریخی سیلک با همکاری دانشگاه کاشان، موزه ملی ایران و پایگاه میراث‌فرهگی سیلک و به سرپرستی مشترک جبرئیل نوکنده و جواد حسین‌زاده در حال انجام است.

جبرئیل نوکنده سرپرست هیأت باستان‌شناسی در این باره گفت: یکی از مهمترین اهداف این فصل از کاوش در تپه جنوبی سیلک، پاسخ به این پرسش اساسی است که وضعیت سیلک در دوره‌های پنجم و ششم (آخرین مراحل استقراری این تپه) چگونه بوده و علل متروک شدن سیلک چیست.

او خاطرنشان کرد: با وجود کاوش‌های گسترده طی سده اخیر، همچنان اطلاعات پژوهشگران در مورد این بازه زمانی اندک و ناقص است.

نوکنده، فراهم کردن شرایط برای بازدید گردشگران از یافته‌ها و آثار باستان‌شناسی در خود محوطه را یکی دیگر از اهداف این فصل خواند و اظهار کرد: گرچه تاکنون پژوهش‌های گسترده‌ای در محوطه تاریخی سیلک انجام شده است، همچنان آثار قابل ارائه برای بازدیدگنندگان در خود محوطه وجود ندارد.

رئیس‌کل موزه ملی ایران با اشاره به اینکه فصل دوم از مرحله سوم طرح بازنگری محوطه تاریخی سیلک با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شده ابراز امیدواری کرد که این فصل از کاوش و ادامه آن در سال‌های آینده فرصت تبدیل شدن این محوطه به سایت‌موزه را فراهم کند.

او در پایان تصریح‌ کرد: یکی از دستاوردهای زودهنگام این فصل از کاوش، کشف راه‌آب سفالی متعلق به آخرین دوره سیلک است که تشخیص کارکرد دقیق آن نیازمند بررسی‌های بیشتر در ادامه کاوش است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071501025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha