تدوین پرونده 13 اثر تاریخی شهرستان لالی فارس برای ثبت ملی

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لالی از تهیه و تدوین پرونده ۱۳ اثر تاریخی این شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، اردشیر کوهزاد اظهار کرد: فرآیند ثبت ۱۳ اثر تاریخی شهرستان لالی انجام و پرونده ثبتی آن‌ها تشکیل شده است و در آینده نزدیک توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان خوزستان به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لالی درباره آثاری که پرونده آن‌ها تهیه و برای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان ارسال شده است، گفت: از این تعداد پرونده، سه اثر مربوط به محوطه‌های تاریخی از جمله محوطه نرگسی، محوطه سرکولی و محوطه سومری است.

او افزود: پرونده آثار مربوط به بناهای تاریخی از جمله بقعه خضر زنده، قلعه اره‌ تی، میدان چوگان بنه‌وار، یادواره رویداد ۲۱ دی، طاق‌های چهارگوشه و همچنین آبشارهای آرپناه، مجموعه آسیاب‌های برکه، غار پبده، نگارکند آب‌بید، کوره آجرپزی برکه و گوردخمه‌های «دیودی» نیز تهیه و تدوین شده است.

کوهزاد اضافه کرد: پرونده ثبتی 2 آثار ناملموس شهرستان شامل «آوای دی‌بلال» و «آوای صیادی» نیز به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان ارسال شده است.

لالی از پیشینه کهنی برخوردار است، آنچنان که ۶۵ سال قبل پروفسور گریشمن، باستان‌شناس، قدیمی‌ترین آثار سکونت در فلات ایران را در غاری در شمال شهرستان لالی به نام غار پبده کشف کرد.

گریشمن معتقد بود ۱۵۰۰ سال قبل افرادی در غار پبده می‌زیسته‌اند. آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف زندگی بشر در لالی بر جای مانده که نشان‌دهنده تمدن کهن در منطقه است. آثار پل‌های برجای‌مانده، بقایای قلعه‌ها بر بلندای کوه‌ها، آثار شهرهای باستانی ایران‌شهر، چال‌شهر و بنه‌وار همه از رونق لالی در ادوار گذشته حکایت می‌کند. بناهای تاریخی ایذه شامل هفت رده آثار دوره ایلخانیان، آثار دوره صفویان، آثار دوره قاجاریان، آرامگاه‌های تاریخی، امامزاده‌های تاریخی، قلعه‌های تاریخی و گورستان‌های تاریخی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071601094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha