حفاران غیرمجاز میراث‌فرهنگی در آرادان به حبس محکوم شدند

سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با بررسی یک پرونده حفاری غیرمجاز در آرادان، مجازات حبس برای متخلفان و حفاران غیرمجاز این شهرستان صادر شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، یدالله یحیی‌پور با اعلام این خبر گفت: این حکم از سوی مراجع قضایی (دادگاه بدوی و تجدیدنظر) برای پنج نفر از حفاران غیرمجاز در شهرستان آرادان به‌قصد تحصیل اشیای تاریخی و فرهنگی صادر شد و سه نفر از متهمان به تحمل ۲۱ ماه و یک روز حبس تعزیری، متهم چهارم به تحمل شش ماه حبس تعزیری و متهم پنجم این پرونده به تحمل ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شدند و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت کشف و ضبط‌ شده است.

سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

یحیی‌پور گفت: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

او با قدردانی از همکاری صمیمانه نیروی انتظامی شهرستان آرادان و برخورد قاطع دستگاه قضایی با حفاران افزود: این حفاران غیرمجاز با تلاش نیروی انتظامی شهرستان آرادان و همکاری نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی هنگام حفاری غیرمجاز در منزل قدیمی در این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شد.

هم‌وطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071701118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha