مرمت و سامان‌دهی یخچال تاریخی له له بیگ تبریز

‌مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از مرمت و سامان‌دهی یخچال تاریخی له له بیگ تبریز توسط شهرداری منطقه ۸ تبریز خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه‌زاده ضمن اعلام این خبر گفت: یخچال تاریخی له له بیگ یکی از قدیمی‌ترین یخچال‌های تاریخی تبریز بوده که طی دهه‌های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده ولی به دلیل عدم استفاده از آن و آسیب‌های محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته و با کار کارشناسی نقشه‌های مرمتی این مجموعه تهیه و عملیات پیش مرمتی و سامان‌دهی این یخچال توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه ۸، آغاز شده است.

‌مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: این بنا دارای طاق گنبدی بوده که به دلیل رطوبت ترک‌های عمیق در آن ایجاد شده و به دلیل نبود کانال این بنا شدیداً در معرض رطوبت بوده است. اقدامات پیش مرمتی این بنا از جمله پاکسازی داخل بنا و سبک‌سازی سقف مجموعه انجام گرفته و در روزهای آینده عملیات مرمتی سازه یخچال آغاز خواهد شد.

حمزه‌زاده اظهار کرد:‌ امیدواریم با مرمت اصولی این یخچال تاریخی احیا شده و در آینده نزدیک از این یخچال به عنوان کاربری‌های فرهنگی و گردشگری، استفاده بهینه شود. یخچال له له بیگ(یوشاری) یکی از یخچال‌های تاریخی شهر تبریز و مربوط به دوران قاجار است که با ۶۰۰ مترمربع وسعت از یخچال‌های مهم قاجاری تبریز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071701123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha