نشست تخصصی پیدایش خط و کتابت در شرق باستان برگزار شد

نشست تخصصی «پیدایش خط و کتابت در شرق باستان»، به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مژگان اسماعیلی رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون 19 مهرماه 1402، در این نشست با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند بهزاد مفیدی نصرآبادی که از سال 1379 در پروژه چغازنبیل و هفت تپه شروع و به ساماندهی اشیای بدست آمده از حفاری‌های این منطقه منجر شد گفت: این پروژه به تألیف چندین رساله کارشناسی ارشد و دکترا انجامید.

او افزود: مفیدی نصرآبادی از سال 1383 تا 1391هشت فصل حفاری در هفت تپه را به انجام رسانده  که گزارش آن تا سال 96 تکمیل و به چاپ رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به پروژه مشترک پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اداره کل موزه‌ها، اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان و مدیریت پایگاه هفت تپه که از تیرماه 1402 آغاز شده است، تصریح‌ کرد: هدف از این پروژه اسکن سه بعدی الواح عیلامی خوزستان و ایجاد بانک اطلاعاتی دیجیتال از این الواح است که امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه با وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دانشگاه ماینز و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تکمیل شود.

در ادامه این نشست بهزاد مفیدی نصرآبادی استاد دانشگاه ماینز آلمان گفت: شکل‌گیری اولین مراکز شهری در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد در خوزستان و جنوب بین‌النهرین منجر به پیدایش خط و کتابت درجهت انجام امور اقتصادی و اداری شد.

او با بیان اینکه در ابتدا برای شمارش محصولات گوناگون و ثبت تبادلات اداری از علامت‌های شمارشی و تصویرنگارها که برروی لوح‌های گِلی ترسیم می‌شدند، استفاده می‌شد تصریح کرد: بمرور این علامت‌ها تحول یافته و خط میخی را تشکیل دادند که برای چند هزار سال در نواحی مختلف شرق باستان از بین‌النهرین تا ایران، آسیای صغیر و حواشی دریای مدیترانه نه تنها در سازماندهی امور اداری بکار می‌رفت، بلکه برای نگارش متون مختلف تاریخی، حقوقی و ادبی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

مفیدی نصرآبادی افزود: خط میخی از علامت‌های هجایی استفاده می‌کرد و درنهایت خطوط دیگری، چون فنیقی و حتی یونانی را نیز تحت تاثیر قرار داد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402071901284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha