پاسداشت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ساوه برگزار شد

در مراسمی با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی جشن بزرگ روستا و عشایر به‌مناسبت پاسداشت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان، در مراسم جشن ثبت جهانی شدن کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه که روز 23 مهر و همزمان با هفته فرهنگی ساوه با حضور مردم و مسئولان در مجاورت این بنای تاریخی برگزار شد، گفت: کاروانسرای عبدالغفارخان خلج یا باغ شیخ ساوه یکی از بناهای تاریخی بود که در چهل و پنجمین نشست اعضای یونسکو در شهر ریاض به دلیل موقعیت، نوع معماری و چهار ایوانه بودن به ثبت جهانی رسید. این بنا دومین اثر تاریخی ثبت جهانی شده استان مرکزی بعد از قنات ابراهیم‌آباد است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: دستوراتی به منظور معرفی و بروزرسانی اطلاعات کاروانسراها در سراسر کشور صادر شده که می‌توان به نصب تابلوهای راهنما، راه دسترسی، ایجاد امکانات و مراکز اقامتی و رفاهی در کاروانسراهایی که به ثبت جهانی رسیده‌اند، اشاره کرد.

مرزبان به اجرای زیرساختهای مناسب گردشگری و اقامتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه و نصب تابلوهای معرفی این بنای تاریخی اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز برای اقامت گردشگران در این بنای تاریخی یک الزام است و درصدد هستیم تا فضایی برای اقامت گردشگران و مسافران مهیا کنیم.

او در خصوص بسته بودن در کاروانسرا توسط مالک آن گفت: برای مرمت و بازسازی کاروانسرا اداره میراث‌فرهنگی به همراه مالک مشارکت داشته و تلاش خواهیم کرد که بازگشایی کاروانسرا و نحوه استفاده از کاربری آن در قالب یک تفاهم‌نامه پیگیری و انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این اثر در سال ۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در چند مرحله مرمت شده است.

مرزبان ادامه داد: تجلیل از فعالان عرصه کشاورزی و دامداری، اجرای سرود، برگزاری مسابقات محلی و بومی نظیر طناب کشی، اجرای موسیقی سنتی، برپایی غرفه های عرضه‌کننده صنایع دستی و برپایی سیاه چادر عشایری از دیگر برنامه های این آیین بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با اشاره به این که جشن بزرگ روز روستا در این مکانی که منقش به  میراث کهن است برگزار شد، گفت: ثبت این اثر جهانی با توجه به قابلیت‌های  ویژه آن انجام شد، تا در عرصه جهانی مطرح شود.

پاکپور ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این کاروانسرای تاریخی اثر که در زمان‌های دور  مکانی برای تجارت و اقامت گذشتگان بود، امروز با احیا، مرمت و بازسازی به یک پایگاه توانبخش و محلی برای  رفت و آمد افراد جهت آشنایی با این میراث ملی و نمونه تبدیل شود.

او خاطر نشان کرد: هفته فرهنگی خواستگاه بسیاری از دستاوردهای فرهنگی و برای عدالت اجتماعی در روستاها برگزار می‌شود و پوشش و آداب و رسوم و نواهای محلی و هویت ایرانی از روستاها متولد شده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402072401496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha