پاسداشت هفته گردشگری گامی برای توسعه پایدار اصفهان

هفته گردشگری امسال با رخدادهای فرهنگی متنوعی همراه بود که نویددهنده آغازی میمون و مبارک برای فصل دوم و حتی سوم گردشگری اصفهان در سال ۱۴۰۲ و حتی سال آینده می‌تواند داشته باشد.

حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: روز جهانی گردشگری و پاسداشت هفته گردشگری همه‌ساله در اصفهان هم‌زمان با فصل دوم گردشگری خارجی اصفهان است، فصل اول گردشگری خارجی از پانزدهم فروردین‌ماه و تا اوایل فصل تابستان ادامه می‌یابد. بااین‌حال فصول گردشگری داخلی در بهار و تابستان متداول است.

اما همه‌ساله اصفهان برخلاف بسیاری استان‌های دیگر دارای فصل دوم گردشگری خارجی نیز هست و آن عبارت است از فصل پاییز و این در حالی است که در سال‌های پیش از شیوع کرونا تلاش شده بود تا فصل سومی نیز در زمستان برای گردشگران خارجی گشوده شده و در این ایام نیز به گردشگران خارجی خدمات‌رسانی شود.

امسال و برای اولین سال پس از ۳ سال شیوع ویروس کرونا در ابتدای پاسداشت هفته گردشگری امسال شاهد گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان بودیم و این در حالی بود که فعالان گردشگری و حتی فعالان صنایع‌دستی اصفهان با توجه به سیاست‌های پیش رو در این نمایشگاه، استقبال مناسبی را در دو حوزه حمایت و ترویج صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین مردم از این نمایشگاه به حدی بود که فروش بلیت در این نمایشگاه از مرز ۳۰ هزار بلیت عبور کرد.

هم‌زمان با هفته پاسداشت گردشگری فعالان گردشگری اصفهان در برنامه‌های دیگری که توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان پیش‌بینی‌شده بود نیز مشارکتی فعال داشتند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به مقام شامخ شهدا در روز جهانی گردشگری در پنجم مهرماه که هم‌زمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس بود اشاره کرد. نمایندگان جوامع هفتگانه گردشگری استان در مکان مقدس گلستان شهدای اصفهان در کنار مزار شهدای گلگون‌کفن انقلاب با یکدیگر عهد بستند تا سال جدید گردشگری را در اصفهان همتی مضاعف و با همگرایی بخش‌های دولتی و خصوص آغاز نمایند.

تجلیل از فعالان برتر گردشگری در حوزه‌های آموزش، اقامت، راهنمایان گردشگری، سرمایه‌گذاران گردشگری و نخبگان این حوزه از دیگر برنامه‌های این هفته بود. در این برنامه فعالان گردشگری استان ضمن گردهم آمدن در هتل سپاهان اصفهان به بحث و تبادل‌نظر با یکدیگر در خصوص موضوعات موردعلاقه خود پرداختند.

برگزاری جشنواره علمی و فرهنگی جایزه بین‌المللی مصطفی (ع) که به دلیل اهمیت موضوع آیین افتتاح آن با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، خود نویدبخش پیوند مناسب میان بخش‌های مختلف دولتی به‌ویژه نهادهای دولتی ذی مدخل به‌منظور توسعه گردشگری و همچنین جلب نگاه بخش خصوصی با موضوع توسعه پایدار گردشگری بود که با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی کار، بخش‌های مختلف دولتی ازجمله اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و فعالان گردشگری اصفهان همگرایی و همنوایی مناسبی را به‌منظور برگزاری هرچه باشکوه این مراست ترتیب دادند که در نوع خود با توجه به جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مختلف تأثیرگذار در امر گردشگری قابل‌توجه بود و این در حال بود که تنها چند روز قبل از این رخداد بزرگ علمی نه‌تنها نهادهای دولتی در سطح استان، بلکه شهرداران بیش از ۳۰ شهر استان نیز با مشارکت فعال در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان توانستند همگرایی مناسبی را از خود برای مشارکت مناطق مختلف استان در حوزه گردشگری از خود بروز دهند.

برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان دستاورد مناسب دیگری در دو حوزه فرهنگ و گردشگری برای استان اصفهان بود که به نظر می‌رسد تداوم این رخدادهای فرهنگی و نهادینه شدن آنان در اذهان مردم و مسئولان پهنه گسترده استان اصفهان، زمینه‌ساز توسعه پایدار اصفهان از منظر صنعت پاک گردشگری در آینده‌ای نزدیک باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha