آغاز مرمت اضطراری بقعه اشموئیل نبی ساوه استان مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی از مرمت اضطراری بقعه اشموئیل نبی در شهرستان ساوه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: عملیات حفاظت اضطراری و مرمتی این بنای تاریخی شامل کف فرش با آجر سنتی، اندود گچ سنتی، بندکشی، هره چینی، نمای آجری، دوخت و دوز ترکها، آواربرداری و پاکسازی کف و دیواره‌ها، عملیات مرمتی با آجر با اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون ریال آغاز شده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی افزود: معماری زیارتگاه اشموئیل پیغمبر(ع) از چهار رشته راه‌پله، 2 ایوان، فضای آرامگاه و گنبد یک پوش تشکیل شده و سیمای ضلع شمال آن بنا، دارای یک ایوان قدیمی است که از آن می‌توان به طور مستقیم به داخل فضای آرامگاه وارد شد که از طرف چپ و راست ایوان مذکور نیز یک رشته راه پله به طرف بام وجود دارد. فضای زیارتگاه اشموئیل پیغمبر(ع) مستطیل شکل است و زیرقوس و طاق‌های باربر آن، کلاف‌های چوبی درجهت‌های مختلف با هدف استحکام بخشی بنا به کار رفته و پیل‌گوش‌های مناسب در رأس جرزها اجرا شده که با این روش گنبد یک پوش نیز بر روی آنها استوار شده است.

محمودی اضافه کرد: در دیوار جنوبی ایوان شمالی این بنا که سنگ نوشته‌ای به تاریخ 1267 هجری وجود دارد که ناصرالدین شاه قاجار در زمان سفر به این زیارتگاه دستور مرمت، بازسازی و ساخت ایوان شمالی این بنا را صادر کرده است.

بقعه اشموئیل پیغمبر مربوط به سدهٔ 8 و 10 ه‍.ق و در شهرستان ساوه، بخش مرکزی، روستای پیغمبریه واقع شده است و این اثر در  14 مهر 1345 با شمارهٔ 1181 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080300113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha