ثبت 16 اثر منقول فرهنگی و تاریخی موزه‌های فارس در فهرست آثار ملی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت 16 اثر منقول فرهنگی و تاریخی موزه‌های فارس در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، سید مؤید محسن نژاد گفت: تعداد 16 اثر از آثار منقول فرهنگی و تاریخی موزه‌های پارس و آستان حضرت شاه‌چراغ(ع) در شورای عالی ثبت آثار منقول وزارت میراث فرهنگی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و به تأئید تمامی اعضای شورا رسید و به‌زودی شماره‌های ثبتی این 16 اثر پس از طی تشریفات قانونی به مقام عالی استانداری ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در سال 1402 تعداد 6  پرونده  ثبتی از آثار موزه‌ها تکمیل و برای طرح در شورای عالی ثبت اموال منقول وزارتخانه ارسال شد.

او تصریح کرد: این آثار شامل 14 تابلو نقاش رنگ و روغن موجود در موزه پارس با موضوعات مکتب‌خانه، جنگ کرنال، زنان زندی،  خسرو شیرین، موسی و شبان، تابلو نقاشی تصویر میرزا حسینی شریف شیرازی، تابلو نقاشی سماع حضرت مسیح اثر اسماعیل آشتیانی بازمانده از  دوران زندیه، قاجار و دوره پهلوی  اول و همچنین  دو قرآن و یک ظرف سفالی بازمانده از قرون چهارم و پنجم هجری قمری، از آثار موجود در موزه آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ (ع) بوده که در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی طرح و با نظر اعضای شورا در فهرست آثار ملی ایران  ثبت شد.

محسن نژاد بیان کرد: با ثبت این آثار  تاکنون 131 قلم از آثار موزه‌های فارس در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: در تلاشیم که تعداد دیگری از آثار را به‌ویژه در حوزه موزه‌های بخش خصوصی در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم و در حال حاضر نزدیک به 60 پرونده ثبتی برای  ارائه به شورای عالی ثبت آماده‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080600264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha