بقاع متبرکه سکولار نداریم/ دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق بقاع متبرکه تبیین شود

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور گفت: یکی از کارکردهای بقاع متبرکه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. بقاع متبرکه سکولار نداریم، در بقاع متبرکه دستاوردهای انقلاب اسلامی و موضوعات جهان اسلام باید به خوبی تبیین و تشریح شود.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی صبح امروز دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ در آیین اختتامیه نخستین همایش سلاله که با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مدیران این وزارتخانه و سازمان اوقاف و امورخیریه در محل سالن همایش هتل ارم تهران برگزار شد، اظهار کرد: بقاع متبرکه ملجأ و مامن مردم عزیز ایران است و سالانه میزبان میلیون‌ها نفر از مردم و زائران است و در این میان حرم مطهر امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ) پلاک‌های ولایت در ایران هستند.

او افزود: امروز در وضعی هستیم که شرایط بقاع متبرکه نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است و امسال قصد داریم برنامه بودجه و طرح و برنامه برای هر بقعه تهیه کنیم تا هر بقعه بر اساس برنامه و جدول بودجه‌ای فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و اجرایی کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: ما در یک حوزه فرهنگی دینی تنفس می‌کنیم. از این رو باید برنامه‌های فرهنگی متعددی در بقاع متبرکه برگزار شود. ظرفیت کالبدی که در سازمان اوقاف در رابطه به بقاع وجود دارد در هیچ دستگاهی وجود ندارد.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: ظرفیت‌های بقاع متبرکه به گونه‌ای است که حتی می‌توان از دانش‌بنیان‌ها برای اجرای برنامه در این اماکن استفاده کرد. این در حالی است که هزار هیئت مذهبی و ۱۰ هزار بقعه متبرکه ساماندهی شده است و هر چقدر در این باره بهتر بتوانیم برگزاری کنیم مردم مشارکت بیشتری در برنامه‌های بقعه دارند.

او همچنین با اشاره به اهمیت آموزش قرآن کریم در جامعه اضافه کرد: بقاع متبرکه از ظرفیت بالایی برای آموزش قرآن کریم و همچنین برگزاری جلسات تلاوت قرآن برخوردار است. این در حالی است که موضوعاتی مانند نهج‌ابلاغه و صحیفه سجادیه نیز باید در بقاع متبرکه قرائت شود و نیز تفسیر شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همچنین با اشاره به اهمیت جذب نسل جوان یادآور شد: کارکرد برنامه‌های فرهنگی اجتماعی بقاع متبرکه باید این باشد که جوانان و نوجوانان جذب این اماکن مقدس شوند. این ظرفیت‌ها در بقاع متبرکه وجود دارد و باید از این فرصت بهترین استفاده را انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مقاومت مردم غزه در برابر رژیم غاصب صهیونیستی افزود: اگر سوال کنیم چه کسی پیروز است جوابش کاملا مشخص است و نیازی به فکر کردن زیادی ندارد، یک منطقه کوچک در برابر زرادخانه هسته‌ای غرب، دارد مقاومت می‌کند بنابراین کاملا مشخص است که پیروزی تا کنون با کدام جبهه است.

او افزود: اگرچه تعداد شهدای مردم مظلوم غزه بسیار زیاد است اما خطاب به این مردم می گویم اگرچه شهید زیاد دادید اما ضربه کاری زدید. 

نخستین جشنواره سلاله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و در نخستین دوره جشنواره سلاله بیش از ۵۰۰۰ اثر از سوی بقاع متبرکه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

آیین اختتامیه این جشنواره امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار و نفرات برتر این جشنواره تجلیل شدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080800393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha