بررسی عطر در میان اقوام ایرانی در حوزه فرهنگی زاگرس

طرح پژوهشی «بررسی عطر در میان اقوام ایرانی در حوزه فرهنگی زاگرس» از سری طرح‌های موظفی پژوهشکده مردم‌شناسی در حال انجام است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، معصومه رخشا کارشناس ارشد پژوهشکده مردم‌شناسی و مجری طرح با اشاره به اینکه عطر و استخراج اسانس‌های معطر، قدمتی طولانی در تاریخ دارد و حس بویایی همواره یکی از مهم‌ترین حواس برای انسان به شمار می‌رفته تصریح‌کرد: انسان‌ها در طول تاریخ تلاش کرده‌اند تا بوی خوش مواد و گیاهان موجود در طبیعت را به روش‌های متنوعی چون: سوزاندن، بخار، تقطیر، تنتور، روغن‌گیری و... استخراج و در زندگی روزمره خود مورد استفاده قراردهد.

او افزود: با توجه به اینکه رویشگاه زاگرس یکی از منابع مهم بیولوژیکی کشور از نظر وسعت گونه‌های گیاهی است و از سوی دیگر مهد تمدن‌های بزرگی چون: بین‌النهرین و ایلام بوده، بنابراین ضروری به نظر رسید تا گیاهان معطر در این حوزه شناسایی و به روش استخراج و چگونگی استفاده از آنها در میان اقوام ساکن در زاگرس پرداخته شود.

کارشناس ارشد پژوهشکده مردم‌شناسی اظهارکرد: هدف از انجام این پژوهش شناسایی، طبقه‌بندی و معرفی اسانس‌ها در میان اقوام زاگرس‌نشین و به تصویرکشیدن شباهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی بین اقوام ساکن در زاگرس است و در پی آن ما به دنبال معرفی و برندسازی آن در صنایع غذایی و دارویی، صنایع بهداشتی و آرایشی و عطر و ادکلن هستیم.

رخشا با بیان‌اینکه روش بکار رفته در این پژوهش روش مردم‌نگارانه است که از طریق مصاحبه، بررسی متون و منابع موجود بررسی شده افزود: ابزار بررسی شامل: مصاحبه، چک لیست مشاهده و ثبت داده‌ها از طریق یادداشت برداری، ضبط صوت و عکس بوده است.

کارشناس ارشد پژوهشکده مردم‌شناسی اظهارکرد: مشارکت کنندگان در این پژوهش اقوام ساکن در روستاهای شهرستان اندیمشک: مازو، شاهزاده احمد، منگره و شهر اندیمشک بودند و شیوة انتخاب مشارکت کنندگان یا نمونه‌ها به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی بود و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با روش توصیفی- تحلیلی انجام خواهد شد.

مجری طرح عطر در میان اقوام ایرانی در حوزه فرهنگی زاگرس در پایان گفت: این طرح در تاریخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۱به تصویب شورای پژوهشی پژوهشگاه رسیده و تا کنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت کار داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080900458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha