شهرک‌های زیلو و کاربافی در میبد احداث می‌شود

فرماندار شهرستان میبد از احداث چهار شهرک سفال، سرامیک، زیلو و کاربافی در شهرستان میبد خبر داد و گفت: هنر صنعت زیلو و کاربافی ارزآوری خوبی برای کشور رقم خواهد زد.

 به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، نشست مسئولان شهرستان میبد با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، سید جلیل میر محمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و سید محمد رستگاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد  امروز پنجشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

سید جمال سجادی پور، از اقدامات اولیه برای ایجاد چهار شهرک ازجمله شهرک سفال و سرامیک، شهرک زیلو و کاربافی خبر داد و تصریح کرد: مکان‌یابی برای این شهرک‌ها انجام‌ شده است و شرکت شهرک‌های صنعتی باید مباحث آن را دنبال کند.

فرماندار میبد با تأکید بر اینکه باید هنر صنعت‌های میبد را معرفی کنیم تا گردشگران اوقات فراغت خوبی را در شهر ما داشته باشند، گفت: سابقه صنایع‌دستی ما به دوران ایلخانی بازمی‌گردد و در خانه‌های قدیمی چاله‌های کاربافی وجود دارد. این ظرفیت‌ها به جهانی‌شدن آن کمک می‌کند.

او تصریح کرد: احداث دو شهرک ۵۰ هکتاری با طراحی و معماری سنتی خوشه زیلو و کاربافی در این شهرستان ارزآوری خوبی را رقم خواهد زد.

سجادی پور گفت: باید تسهیلات زیلو، کاربافی و سفال را به مجموعه‌های تولیدی خوب شهرستان ارائه کرد تا دستگاه‌های موردنیاز را تهیه و در اختیار مشاغل خانگی قرار بدهند.

او عنوان کرد: امروز نمی‌توانیم نیاز بازار را جواب بدهیم و باید این هنر صنعت را رشد و توسعه بدهیم، تا به جایگاهی واقعی و روبه رشد خود برسد.

سید محمد رستگاری در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان میبد هم‌افزایی بسیار خوبی را شاهد هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به سمت قبلی خود در امور شهرها و روستاها گفت: شهرداران ما در تلاش هستند حوزه‌های میراث را توجه ویژه داشته باشند، اما باید همه جوانب و ابعاد کار را بسنجند و کار را اجرا کنند و مسیرهای کار در این بخش به‌خوبی در میبد پیدا شده است.

رستگاری ادامه داد: از ظرفیت استان برای پوشش دغدغه‌ها و رفع مشکلات درزمینهٔ میراث‌فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

سید جلیل میر محمدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در این نشست درخواست کرد تا در سریال‌ها به معرفی محصولات و صنایع‌دستی شهرستان‌ها پرداخته شود و چهار صنعت مطرح میبد نیز در این فیلم‌ها معرفی شود.

او گفت: صنعت کاربافی به غارت رفته ما باید به ما برگردد، انتقادات بسیاری به جریان ثبت کاربافی در شهرستان‌های دیگر وارد است، این امر مشکل‌ساز شده است. منشأ و مبدأ اولیه کاربافی در میبد بوده است که نباید مسکوت بماند، صنایع‌دستی میراث ماست و باید هویت خود را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081100594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha