جانمایی برای ایجاد شهرک صنایع‌دستی در اردکان

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با تأکید بر اینکه جانمایی برای ایجاد شهرک صنایع‌دستی در اردکان باید اتفاق بیفتد و صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری در آن ارائه شود، تصریح کرد: هر خانه و هر بوم‌گردی می‌تواند به کارگاه آموزشی، تولید و فروش تبدیل شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مریم جلالی در سفر دو روزه خود به استان یزد عصر امروز جمعه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ ضمن سفر به شهرستان اردکان که با حضور محمدرضا دشتی نماینده مردم اردکان انجام شد، در نشست با مسئولان شهرستان اردکان با تبریک انتصاب سید محمد رستگاری مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، او را مدیری دلسوز در بدنه اجرایی دانست و گفت: این امر ظرفیت منحصربه‌فردی برای وزارتخانه خواهد بود تا فرایندهای پیچیده حوزه میراث‌فرهنگی تسهیل شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: صنایع‌دستی امری شهروندی بوده به همین دلیل است که سازمان جهانی صنایع‌دستی دبیرخانه را به شهرداران تحویل می‌دهد و همه مؤلفه‌های شهری، چیدمان‌ها و تصمیمات بر عهده شهرداران است.

او با اشاره به مشکلات فعالان صنایع‌دستی در موضوع بیمه گفت؛ نا ترازی صندوق‌های بیمه مشکلاتی ایجاد کرده اما سناریوی جدید طراحی‌ شده است تا فعالان صنایع‌دستی از بیمه پایه روستایی و عشایری استفاده کنند.

جلالی بابیان اینکه بیمه روستاییان و عشایر در حال حاضر موجود است، گفت: باید فوری این بیمه را برای فعالان صنایع‌دستی زیر ۵۰ سال ارائه کرد، شاید فکر کنند محدودیت دارد اما می‌توانند فعلاً از آن استفاده کنند و بعد می‌توانیم سابقه آن را منتقل کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: ظرفیت‌های صنایع‌دستی بسیار بالاست که هر کارآفرین باید بتواند ۲۰ نفر را بیمه کند، خود به استقلال برسد بیمه هم داشته باشد.

او با تأکید بر اینکه جانمایی برای ایجاد شهرک صنایع‌دستی در اردکان اتفاق بیفتد و صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری در آن ارائه شود، اضافه کرد: هر خانه و هر بوم‌گردی می‌تواند به کارگاه آموزشی، تولید و فروش تبدیل شود.

جلالی با تأکید بر اینکه گردشگری تجربه محور است و در دورانی هستیم که باید گردشگران در پشت چرخ کاربافی و ... بنشینند و کار کنند، افزود: باید زمینه وجود استادکاران در این موقعیت‌های تجربه محور فراهم شود و بوم گردی‌ها باید میزبان استادکاران باشند تا در این منطقه از ادبیات توسعه بهره‌مند شویم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور اظهار کرد: لازم است برند اردکان پوش را ثبت کنید و حمایت از صنایع‌دستی داشته باشید و با این برند همه‌جا حضور پیدا کند و در یک اقدامی مشترک با انجمن طراحان لباس و پارچه تفاهم‌نامه داشته باشیم و برندی طراحی شود.

او گفت: رویداد باید سه‌گام شناسایی، تولید کیفی و تجاری‌سازی داشته باشد و سروسامانی به استان‌ها بدهیم و شروع خوبی برای لباس و پوشاک در اردکان داشته باشیم.

جلالی ادامه داد: برند اردکان پوش نباید لباس باشد، می‌تواند نمادی از صنایع‌دستی مثل حصیر یا..‌ باشد و باید به‌اتفاق فکری برای اردکان داشته باشید.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: باید زیست‌بوم کاملی از صنایع‌دستی داشته باشیم و هدایای ما باید بسته کاملی از محصولات کاربافی، حلوا، ارده و.. باشد.

او ادامه داد: نشان جغرافیایی باید با همکاری شهرداری‌ها ثبت شود، با بسته کاملی از میراث ناملموس شهرستان اردکان قصه‌ها را جمع‌آوری کرد. نشان جغرافیایی برای زنجیربافی و دست بافت‌ها می‌تواند برای اردکان نام بگیرد و با مجوزها شهرک‌های صنایع‌دستی مردمی سازی اقتصاد را رقم خواهد زد.

جلالی افزود: بازارچه‌های صنایع‌دستی لازم هستند اما باید جایی راه‌اندازی شوند که مشتری حضور دارد، در سایر بازارچه و غرفه‌های صنایع‌دستی باید محصولات دیگر مناطق هم عرضه شود و شرکت‌های پشتیبان بسته کاملی از محصولات ارائه دهند.

او گفت: بانوان اردکان آستین را بالا بزنند و در بوم گردی‌ها، از زیست‌بوم صنایع‌دستی و اصالت خود محافظت کنند. دوران تک ساختی بودن میراث گذشته است و باید بوم‌گردی‌ها پای‌کار بیایند و ایران کوچکی ایجاد شود که مطلوب انواع سلیقه‌ها باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با تأکید بر اینکه باید خوشه‌های صنایع‌دستی را اقتصادی کنیم و نباید نگاه اجتماعی داشته باشیم، گفت: اگر کار را در ابعاد مختلف ببینیم، طراحی کاملی از آن داشته باشیم و صنایع را ضمن روایت‌ها و قصه‌ها شخصیت‌سازی‌ها در مکان‌ها ارائه دهیم شهد شیرینی آن بر دل گردشگران خواهد ماند.

جلالی خاطرنشان کرد: کشورها خواهان محصولات و صنایع‌دستی ما هستند، صنایعی که ارزش‌افزوده بالاتری برای کشور دارند، با ۶۰ نفر از سفرای خارجی ارتباط داریم و هماهنگ شده است، آن‌ها تشنه محتوا هستند.

او عنوان کرد: داده‌ها و محتواها باید به شعار محوری تبدیل شوند، با یک شعار واحد دست‌مایه توسعه در هر منطقه شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081200633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha