نخستین جشنواره اربا دوشاب در گیلان برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از برگزاری نخستین جشنواره اربا دوشاب، همزمان با شروع فصل برداشت این میوه جنگلی از جنگل های استان گیلان در دهستان نصیر محله شفت خبر داد.

به‌گزارش میراث ‌آریا و به‌‎نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی جمعه 19 آبان 1402درحاشیه برگزاری این جشنواره  گفت: این جشنواره به منظور زنده نگهداشتن آیین‌ها و بازگشت به فرهنگ غنی کهن گیلانی ها برگزار شد تا علاوه بر احیای فرهنگ بومی و محلی و انتقال آن به نسل جوان امروزی، موجب فراهم کردن شرایط لازم برای کسب درآمد روستاییان از طریق برپایی غرفه های صنایع دستی و سوغات و نان محلی می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: برگزاری اینگونه جشنواره‌ها توجه بیشتر به انواع گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی، روستایی و سلامت در راستای احیای فرهنگ‌ها و آیین سنتی و میراث‌فرهنگی هر سرزمینی را موجب می‌شود.

او تصریح کرد: روستاییان از این میوه نوعی شیره‌ تهیه می‌کنند که علاوه بر ارزش غذایی دارای ارزش دارویی نیز بوده و در قدیم از آن برای درمان افراد مبتلا به یرقان و فاویسم استفاده می‌شد و مصرف آن در فصل سرما به علت طبع گرم آن مناسب است.

این جشنواره با اجرای آیین‌ها، نمایش آداب و رسوم محلی و قدیمی و سنتی استان گیلان و شهرستان شفت برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082000991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha