کارگاه آموزشی نقش میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی بر اقتصاد جوامع محلی در تالش برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان تالش گفت: دومین کارگاه آموزشی نقش میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی بر اقتصاد جوامع محلی در روستای سیاه جعفر در مجاورت سایت جهانی لیسار در شهرستان تالش برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، پردل امیری‌نژاد با اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاری این کارگاه که با همکاری اداره میراث‌فرهنگی شهرستان تالش، دفتر پایگاه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، اداره محیط زیست و منابع طبیعی و اهالی روستای سیاه جعفر، دهیاری و شورای اسلامی، اعضای انجمن های مردم نهاد، اعضای شورای شهر لیسار و جمعی از دانش آموزان و معلمان و همچنین دوستداران و علاقه مندان به طبیعت و میراث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی برگزار شد، تشریح تاثیر ثبت سایت جهانی لیسار بر اقتصاد مردم روستا، ایجاد حس همدلی و همکاری برای حفاظت از این سایت و بررسی چگونگی بهره‌مندی مردم محلی از مزایای ثبت جهانی این میراث ارزشمند است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان تالش افزود: با اینکه سرسبزی و طبیعت زیبای جنگل‌های هیرکانی همواره گردشگران بسیاری را از سایر نقاط کشور به این خطه سبز می‌کشاند، اما این حجم گردشگر آورده چندانی برای مردم محلی نداشته و طبیعت زیبای این مناطق بیشتر متاثر از مضرات گردشگری مانند زباله، ایجاد ترافیک و سر و صدا و ... هستند. شاید مهمترین دلیل این امر نبود زیر ساخت‌های لازم، عدم برندسازی محصولات محلی، عدم فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه باشد. 

او بیان کرد: نصب تابلوهای معرفی و راهنمای میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، ایجاد موزه جنگل‌های هیرکانی، ارائه آموزش به مردم محلی و نسل جوان و برگزاری جلسات منظم به منظور توسعه گردشگری روستایی از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این کارگاه بودند که در آینده نزدیک با اختصاص بودجه مناسب و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مربوطه و مردم محلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

امیری‌نژاد افزود: در پایان این کارگاه، از دانش‌آموزان یکی از مدارسی که در مجاورت این میراث جهانی قرار دارد به دلیل ارزش‌گذاری بر این میراث ارزشمند، تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082301247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha