تاثیر غذاهای محلی بر اولویت مقصد گردشگران

امروزه غذا به یکی از اجزای گردشگری تبدیل شده است، همچنین گردشگری خوراک یکی از نوپاترین زیرشاخه‌های گردشگری فرهنگی به شمار می‌آید و گردشگری خوراک در لاتین به صورت Gastronomy Tourism یا Culinary tourism  شناخته می‌شود که یک واژه یونانی است

مهدی دهقان، محقق و کارشناس امور فرهنگی آذربایجان غربی در یادداشت ارسالی به میراث آریا نوشته است: به طور کلی گردشگران خوراک با سه هدف برای چشیدن و خوردن خوراکی‌های محلی، آموزش آشپزی غذاهای سنتی و آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مطبخ و تحقیق و پژوهش در زمینه غذاهای محلی و ارائه به موسسات، پژوهشگاه‌ها و مجلات غذایی آن منطقه یا کشور به آنجا مسافرت می‌کنند.

تحقیقات حاکی از آن است که مردم در سفر به غذا به عنوان یک عنصر مهم در طول سفر خود می‌نگرند، در سال‌های اخیر گردشگری غذایی از اهمیت اقتصادی برخوردار شده است.

غذاهای محلی که جایگاه مهمی در گردشگری غذایی دارند بیان‌کننده هویت ملی، منطقه‌ای و شخصی و یکی از مهم ترین عوامل برای مقصد گردشگران هستند.

تعیین اینکه چگونه تجربه غذاهای محلی چه تاثیری در افکار و تجربیات گردشگران شکل می‌دهد می‌تواند به توسعه گردشگری غذایی کمک کند، زیرا یک غذا یا غذاهای محلی می‌تواند یک جاذبه گردشگری عالی در مقاصد سفرهای روستایی گردشگران باشد.

علاوه بر این، غذاهای محلی که منحصر به یک منطقه یا کشور است، عاملی است که بر ترجیحات سفر گردشگران تأثیر می‌گذارد و مفهومی است که رضایت گردشگران از سفرهای خود را توضیح می‌دهد.

به همین دلیل غذاهای خاص شهر یا منطقه از نظر گردشگری از اهمیت بالایی برخوردارند، غذاهای محلی و منطقه‌ای پتانسیل زیادی برای کمک به رقابت پایدار در گردشگری چندملیتی دارند و بازتابی از فرهنگ مردم یک منطقه یا یک کشور در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین محصولی ایده‌آل برای ارائه به گردشگران به‌عنوان عنصری جذاب در مقاصد است و گزینه‌های زیادی برای استفاده به‌عنوان یک ابزار بازاریابی دارد و همین جنبه آن را به پدیده‌ای تبدیل کرده که نیاز به بررسی از زوایای مختلف دارد.

لذت چشیدن غذاهای محلی در مکان‌های تاریخی دوچندان می‌شود

اما ترجیحات توریست‌ها تنها با توجه به تبلیغات نیست و نه تنها برای برطرف کردن یک نیاز پیش پا افتاده است بلکه با تمایل به خوردن محصولات جالب در محیط های مناسب تعیین می‌شود، یعنی بیشتر گردشگران خوراک علاقه دارند که غذای خود را در محیطی سنتی که نشانگر فرهنگ بومی محل سفرشان باشد میل کنند.

کسب و کارهایی که غذاهای محلی را در منوی خود قرار می‌دهند، نسبت به کسب و کارهای رقیب مزیت‌های بیشتری کسب می‌کنند و گردشگران بیشتری را جذب می‌کنند، از جمله مواردی که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، تهیه و سرو غذاهای محلی با روش‌های سنتی، روش‌های طبخ و همچنین شرایط بهداشتی است که باید از سوی رستوران‌ها و کترینگ‌های طبخ غذا رعایت شود.

همچنین غذاهایی که در فصلول و مراسم آئینی و سنتی یک منطقه یا کشور طبخ می‌شود می‌تواند گردشگران غذایی را به خود جذب کند مانند پخت دوشاب محلی یا رب سنتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز در ارومیه و در آذربایجان غربی انجام می‌شود می‌تواند یک به‌عنوان یک برند برای جذب گردشگران خوراک شناسانده شود.

گردشگران با حضور در این برنامه‌های ضمن سرو غذاهای محلی با مراسم بومی مقصد نیز آشنا می‌شوند همچنین در مثالی دیگر می‌توان به غذاهای نذری طبخ شده در مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی اشاره کرد که مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرد که همه ساله در ماه محرم از مناطق مختلف کشور ایران دیدار می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha