مازندران باید در تخصیص اعتبارات و امکانات در اولویت نخست کشور قرار گیرد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه مازندران مقصد گردشگری است و سالانه گردشگران بسیاری به این استان سفر می‌کنند، افزود: باید استان مازندران درخصوص تخصیص اعتبارات و امکانات در اولویت نخست کشور قرار گیرد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ در جلسه سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی که با حضور نماینده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در امور سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی برگزار شد؛ با اشاره به تاکیدات وزیر درخصوص سرویس‌های بهداشتی، اظهارکرد: در بحث سرویس‌های بهداشتی به‌ویژه بین راهی‌ها، مساجد، رستوران‌ها و مراکز اقامتی استان اقدامات خوبی صورت گرفته و رو به پیشرفت است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان در بحث سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی، تصریح کرد: باید عملکرد سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی در استان به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اطلاع‌رسانی و ارائه شود.

ایزدی با توجه به اینکه مازندران مقصد گردشگری است و سالانه گردشگران بسیاری به این استان سفر می کنند، افزود: باید استان مازندران درخصوص تخصیص اعتبارات و امکانات در اولویت نخست کشور قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: استان مازندران به گردشگران و مسافران خدمات ملی ارائه می‌دهد، اما تخصیص بودجه آن استانی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران یکی از برنامه‌های این اداره‌کل را نشست با ائمه جمعه در خصوص مساجد بین راهی و سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد و افزود: این نشست‌ها برای ایجاد تفاهم‌نامه برای ارائه خدمات از طریق مساجد و بقاع متبرکه در استان با محوریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ائمه جمعه استان و اوقاف و امور خیریه استان بوده است.‌

معرفی ۳۶ نقطه در محورهای مواصلاتی استان برای احداث سرویس‌های بهداشتی

دبیر کمیته سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین راهی مازندران نیز با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه ستاد سرویس‌های بهداشتی در استان با توجه به دستور وزیر، گفت: یک میلیارد تومان بودجه به استان برای سرویس‌های بهداشتی تخصیص یافت.

حجت‌الاسلام سید محمود هاشمی در خصوص نصب تابلوها در محورهای مواصلاتی، تصریح کرد: برای سه محور سوادکوه، هراز و کندوان حدود ۱۵ تابلو آماده نصب دراختیار روسای شهرستان‌ها برای نصب و بررسی قرار گرفت.

او با بیان اینکه متاسفانه در نصب این تابلوها با اداره حمل و نقل و راهداری اختلاف داریم، افزود: قرار بود تفاهمنامه همکاری بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت راه و شهرسازی برای نصب تابلوها منعقد شود.

دبیر کمیته سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی مازندران با اشاره به تعمیر و تجهیز ۱۲ سرویس بهداشتی در محورهای ورودی استان، تصریح کرد: بودجه امانی برای تعمیر و تجهیز این تعداد سرویس‌های بهداشتی شناسایی شده در محورهای ورودی استان اختصاص یافت.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: محورهای مواصلاتی به استان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند به عنوان پایلوت تعمیر و تجهیز سرویس‌های بهداشتی معرفی شدند.

او به شناسایی ۸۰ مکان برای احداث پرتابل در استان، معرفی ۱۰۶ نقطه سرویس‌های بهداشتی اعم از احداثی اداره‌کل، شرکت سرمایه‌گذاری مادر تخصصی و توسعه گردشگری ایران برای حفظ وضعیت موجود آنها اشاره کرد و گفت: ۴۳۸ واحد پذیرایی مازندران نیاز به احداث، تعمیر و تجهیز دارند.

دبیر کمیته سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین راهی مازندران به معرفی ۳۶ نقطه در محورهای مواصلاتی استان برای احداث سرویس‌های بهداشتی بیش از۵۰۰ متر اشاره و تصریح کرد: در این نقاط معارض وجود دارد.

هاشمی با اشاره به شناسایی ۱۶۵ تفرجگاه در مازندران به عنوان پارک برای ارائه خدمات، افزود: با توجه به ۵۶ مسجد بین‌راهی در استان ازاین تعداد ۵۰ مسجد برای ارائه خدمات به گردشگران و مسافران آماده است.

او همچنین به ۱۴۶۸ امامزاده در استان که تعداد بسیاری از آن در مسیر تردد گردشگران است، اشاره کرد.

اختصاص یک میلیارد تومان بودجه برای احداث سرویس‌های بهداشتی محورهای ورودی مازندران

معاون سرمایه گذاری مازندران نیز با اشاره به شناسایی ۸۰ نقطه در استان برای احداث سرویس‌های بهداشتی در استان، گفت: ۳۶ نقطه بین راهی دراستان شناسایی شده که با مشکلات و موانع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حمل و نقل و راهداری مواجه هستیم.

احسان محمدی تصریح کرد: یک میلیارد تومان بودجه برای ۱۲ نقطه شناسایی شده برای احداث سرویس‌های بهداشتی در محورهای ورودی و شهرهای استان تخصیص یافت.

او افزود: پیشنهاد می‌دهیم نمای سرویس‌های بهداشتی با توجه به موقعیت جغرافیایی و بر اساس بومی سازی به صورت آجرنما اجرایی شود.

معاون سرمایه‌گذاری مازندران مهم‌ترین مشکل در خصوص شناسایی ۱۰۶ نقطه برای احداث سرویس‌های بهداشتی در استان متولی نبودن میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد و گفت: نگهداری این سرویس‌های بهداشتی سخت و پر هزینه است که باید برای خدمات رسانی و درآمدزائی به بخش خصوصی واگذار شود.

نصب بنر شماره تلفن ۰۹۶۲۹ برای ثبت و بررسی شکایات در تاسیسات پذیرایی مازندران

سرپرست معاونت گردشگری مازندران نیز با اشاره به اینکه بحث سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: نظارت و بازدیدهای مستمر توسط کارشناسان استانی و شهرستانی از سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه‌ها و واحدهای پذیرایی بین راهی در حال انجام است.

مهدی اسحاقی با اشاره به ۲۲۴۷ چشمه سرویس بهداشتی در استان، افزود: بنر شماره تلفن ۰۹۶۲۹ برای ثبت و بررسی شکایات در تاسیسات پذیرایی استان نصب شد.

او خاطرنشان کرد: هر تاسیسات پذیرایی استان ضوابط و مقررات را رعایت نکند طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

آمادگی پایگاه های میزراث ملی و جهانی برای خدمات‌دهی به گردشگران

همچنین سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران با اشاره به چهار پایگاه میراث‌فرهنگی و جهانی و موزه‌ها در این استان، اظهار کرد: به تمام مدیران پایگاه‌ها و موزه‌ها اعلام شد که آمادگی خدمات‌دهی گردشگران و مسافران را داشته باشند.

محسن باستانی ادامه داد: در مازندران سه پایگاه ملی فرح آباد، اسپهبد خورشید و یوش و پایگاه جهانی عباس آباد درحال فعالیت هستند و پایگاه جهانی راه آهن و جنگل‌های هیرکانی هنوز ساختمانی برای آن تعریف نشد.

پلاک گذاری و کدگذاری سرویس‌های بهداشتی بین راهی در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی

همچنین نماینده ویژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بحث سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی با اشاره به تاکیدات وزیر در خصوص این ساماندهی، گفت: باید کمیته‌های سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین راهی در استان‌ها گزارش عملکرد خود را به وزارتخانه اطلاع‌رسانی کنند.

نادر فلاحی با اشاره به سفرهای استانی وزیر، تصریح کرد: باید آمار چشمه سرویس‌های بهداشتی هر استان یکپارچه و مکتوب باشد و آمارها متفاوت نباشد.

او با بیان اینکه پلاک‌گذاری و کدگذاری سرویس‌های بهداشتی بین راهی در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفت، گفت: این بخشنامه به همه استان‌های کشور ابلاغ و ارسال شد.

نماینده ویژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ۶۰ درصد وظیفه وزارت نگهداری و نظافت سرویس‌های بهداشتی است، افزود: احداث سرویس‌های بهداشتی با حوزه سرمایه گذاری و نگهداری و نظافت با حوزه گردشگری در استان‌هاست.

فلاحی ادامه داد: هزینه کرد و سرمایه گذاری برای احداث سرویس‌های بهداشتی بین راهی دراستان‌ها بر عهده وزارتخانه نیست بلکه باید بخش خصوصیِ و شرکت‌های طرف قرارداد است.

او به امضای تفاهم‌نامه بین وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه استفاده ازسرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث سرویس‌های بهداشتی بین راهی و مساجد قید شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha