در سفر به عراق پرونده ثبت جهانی اسب کُرد پیگیری شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: در سفر به اقلیم کردستان عراق پرونده ثبت جهانی اسب کُرد پیگیری شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز پنجشنبه ۲۵ آبانماه در بازگشت از سفر دو روزه به اقلیم کردستان عراق، اظهار کرد: در این سفر برای پیگیری تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کُرد دیداری با رئیس سازمان اسب کُرد در اقلیم کردستان عراق با موضوع پرونده مشترک ثبت جهانی اسب کُرد داشتیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: در این نشست مقرر شد طرف عراقی رایزنی‌های لازم با دولت مرکزی عراق و تکمیل پرونده را انجام دهند.

او گفت: پس از ثبت پرونده در کشور عراق تکمیل پرونده ثبت جهانی آن به صورت مشترک پیگیری می‌شود. 

فرمانی افزود: با توجه به اینکه این یک پرونده چند ملیتی است امکان ثبت ویژه خارج از سهمیه سالانه ایران را دارد. 

او ادامه داد: اسب کُرد یک ظرفیت فرهنگی ویژه برای مناطق کُردنشین دو کشور است که می‌تواند به عنوان یک عنصر با ارزش به ثبت جهانی برسد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تاکید کرد: ثبت جهانی اقتصاد اسب کُرد را متحول و باعث شکوفایی این صنعت بسیار پول ساز و ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف می‌شود. 

او افزود: در این سفر در جشنواره‌ای که به همین منظور برگزار شد شرکت کردیم که نشان از ظرفیت بسیار خوب اسب کُرد در اقلیم کردستان عراق بود. 

فرمانی درخاتمه تصریح کرد: امیدواریم با انجام اقدامات عملی از سوی طرف عراقی در تکمیل پرونده شاهد این اتفاق بزرگ در آینده نزدیک باشیم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402082501393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha