مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران قم راه‌اندازی شد

مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم، با هدف ارائه مشاوره‌ به اتباع‌ افغانستانی در حوزه سلامت‌روان با حضور جمعی از مسئولان افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، احمد حاجی‌زاده گفت: ایجاد اختلاف و تمرکز بر ضعف‌ها یکی از حربه‌های مهم‌ دشمنان درباره حضور مهاجران در ایران است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم خاطرنشان کرد: در استان قم ظرفیت‌های بالایی در حوزه اتباع و مهاجران خارجی وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آن‌ها نشده ‌است.

اکبر زارعی نیز گفت: استان قم از نظر کثرت حضور اتباع در رتبه پنجم و از نظر تنوع جامعه اتباع‌ در رتبه دوم کشور قرار دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم افزود: جمعیت اتباع افغانستانی مقیم استان قم قابل توجه است و در بین این افراد ظرفیت‌های دست‌نخورده زیادی در حوزه نخبگان جامعه مهاجران وجود دارد که می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی مهاجران در قم و جامعه افغانستان مفید باشد.

همچنین سید موسی حسینی اظهار کرد: استان قم همواره آغازگر اقدام‌های سازنده در رابطه با مهاجران بوده‌ است.

دبیر کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان گفت: کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان از سال ۱۳۹۳ با هدف ارتقای ظرفیت دانشجویان این کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت آنان در رابطه با مهاجران در ایران فعالیت خود را آغاز کرده ‌است.

او افزود: توسعه مرکزهای سلامت‌روان یکی از اولویت‌های اصلی کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان است که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود ندارد و یکی از مزیت‌های مهم این مراکز در این است که تمام مشاوران و کارشناسان آنان را اتباع‌ تشکیل داده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: هم اینک طلاق، اعتیاد، بحران هویت و ناامیدی مفرط، جزو آسیب‌های اصلی جامعه مهاجران افغانستانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کابل (پایتخت افغانستان) گفت: موانع قانونی در صدور مجوز مطب مشاوران اتباع خارجی موجب شده است تا مباحث مربوط به سلامت‌روان مهاجران با مشکلات جدی همراه شود.

او همچنین نسبت به برنامه کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان برای فعال‌سازی مرکز توسعه سلامت‌روان در تمام شهرهای مهاجرپذیر ایران تاکید کرد.

ارائه مشاوره حضوری در شهرهای قم، تهران و مشهد و مشاوره برخط در تمام کشورها در خصوص آسیب‌های روان‌شناختی، تعارض‌های خانوادگی و طلاق، آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، فرزندپروری، مهارت‌های زندگی، خلاقیت و کارآفرینی از مهم‌ترین کارکردهای این مرکز است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082601404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha