تاریخ معاصر، یکی از رشته‌های مهم حوزه‌های علمیه باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت رشته تاریخ معاصر در حوزه‌های علمیه گفت: تاریخ حوزه‌های علمیه، تاریخ مرجعیت و همچنین تاریخ تشیع باید مورد توجه ویژه طلاب فاضل حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، آیت‌الله محسن اراکی در آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف در سالن شیخ طوسی دفتر تبلیغات اسلامی قم، با گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله آصفی اظهار کرد: باید گفت، پس از مرحوم آیت‌الله صدر، کسی در جریانات عراق مؤثرتر از مرحوم آیت‌الله آصفی نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که محور حوزه‌های علمیه مانند حوزه علمیه نجف و قم، مرجعیت و نهادهای پیرامونی مرجعیت است، افزود: بر این اساس، تاریخ حوزه علمیه قم یا نجف، تاریخ مرجعیت شیعه تلقی می‌شود.

او به نقش بزرگانی همچون شیخ انصاری و میرزای شیرازی در تاریخ حوزه علمیه نجف اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم تاریخ حوزه علمیه نجف را بررسی کنیم، لازم است تا به مقطع ۱۵۰ سال اخیر پرداخته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در بررسی این تاریخ، قیام و نهضت بزرگ مشروطه نه تنها بر ایران، بلکه بر کل منطقه و کشورهای اطراف تأثیرگذار بوده است.

او خواستار توجه جدی به رشته تاریخ معاصر در حوزه‌های علمیه شد و گفت: متأسفانه حوزه‌ علمیه در مقوله تاریخ معاصر و بلکه مقوله تاریخ تشیع در ایران حضور چندانی نداشته است، در حالی که این تاریخ باید توسط طلاب فاضل حوزه‌های علمیه نوشته شود.

او به برخی ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله آصفی پرداخت و یادآور شد: پیشتازی در طرح موضوع‌های مهم در جوامع اسلامی، حضور نزدیک و اثرگذار آن مرحوم بین متفکران و دانشگاهیان، بهره‌مندی از قلم عربی و فارسی روزآمد، نوین و در عین حال روان، تعدد کتاب‌ها و تدوین‌های ارزشمند و همچنین زهد و ساده‌زیستی مثال‌زدنی، تنها بخشی از ویژگی‌های متعالی آن استاد برجسته است.

عضو شورای عالی حوزه اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله آصفی بسیار اهل احتیاط و مراقبت و همچنین اهل معنا، دعا و تهجد بود.

او به خدمات آن مرحوم در کویت اشاره و اظهار کرد: نگاه عوامانه برخی متدینین کویت، یکی از آفت‌های آن منطقه بود، در حالی که پس از حضور ارزشمند و اثرگذار آیت‌الله آصفی در آن کشور، آن نگاه عوامانه جای خود را به آگاهی عمیق از مسائل اسلامی و دین‌مداری قوی و ژرف‌گرا داد.

او به نقش بدیع حوزه علمیه نجف در جریانات سیاسی منطقه و مبارزه علیه جریانات انحرافی اشاره و ابراز امیدواری کرد: ثبت تاریخ حوزه‌های علمیه با کوشش طلاب و پژوهشگرانِ محقق، رشد و پیشرفت چشمگیری پیدا کند.

کتاب تاریخ شفاهی حوزه علمیه نجف، حاصل مصاحبه محمدجواد صاحبی با آیت‌الله محمدمهدی آصفی و به کوشش حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روستا آزاد در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تهیه و تدوین شده و به همت مؤسسه بوستان کتاب (قم) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082601406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha