فعالیت ۷۰ صنعتگر در حوزه پنبه مله

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ۷۰ صنعتگر در حوزه پنبه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی، ظهر پنج‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در اولین جشنواره مله‌بافی خوسف اظهار کرد: شهرستان خوسف در حوزه سه‌گانه صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری در سطح خراسان جنوبی اولین است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بعد از مرکز استان، بیشترین اثر ثبت ملی متعلق به خوسف است، افزود: همچنین این شهرستان بیشترین سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

شاه‌وردی از خوسف به عنوان یک بسته «گردشگری سلامت، تاریخی، مذهبی» یاد کرد و گفت: توجه به گوهرسنگ‌ها که جزو زنجیره اقتصادی استان شده‌اند در شهرستان خوسف قابل تقدیر است.

او با اشاره به دبیرخانه شهر ملی مله بافی خوسف، گفت: ما روستای جهانی خراشاد را در حوزه پارچه‌بافی داریم ولی هنوز دبیرخانه ندارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از وجود ۷۰ صنعتگر در حوزه مله و ۶هکتار سطح زیر کشت پنبه مله خبر داد و گفت: این سطح هکتار باید گسترش یابد تا ثبت جهانی آن تسریع شود.

شاه‌وردی گفت: مله بافی جدا از توبافی و پارچه‌بافی است که تلفیق آن با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی می‌تواند یک محصول دارای برند و ارزشمند و قیمتی باشد.

او از اعلام آمادگی برای آموزش و ارائه تسهیلات برای توسعه هنر مله بافی خوسف خبر داد و خاطرنشان کرد: نصب المان‌های سطح شهر و نامگذاری محلات و مناطق توسط شهرداری باید در اولویت قرار بگیرد، ما نیز آمادگی داریم پرونده این محصول را برای ثبت جهانی تهیه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082701459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha