تسریع در فرآیند پژوهش یکی از اولویت‌های بیست‌گانه‌ پژوهشگاه/ بنیان‌گذاری نشر کتاب با کیفیت

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تسریع در فرآیند پژوهش را یکی اولویت‌های بیست‌گانه‌ در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خواند و تصریح‌ کرد: در نشست‌های هم‌اندیشی با ناشران می‌توانیم نشر کتاب درست و با کیفیت را در پژوهشگاه بنیان‌گذاری کنیم.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مراسم بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور ناشران، پیشکسوتان، اندیشمندان و پژوهشگران حوزه میراث‌فرهنگی 27 آبان‌ماه 1402، در پژوهشگاه برگزار و نمایشگاه تخصصی ناشران حوزه  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور قریب به 50 ناشر این حوزه افتتاح شد.

مصطفی ‌ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این مراسم با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی خواستار برگزاری نشست هم‌اندیشی با ناشران حوزه میراث‌فرهنگی شد و گفت: شاید نتوانیم تمامی مشکلات این حوزه را برطرف کنیم اما حداقل می‌توانیم در این گونه نشست‌ها از مشکلاتی که دامن‌گیر کتاب و کتابداری در حوزه میراث‌فرهنگی شده مطلع شویم و بتوانیم کم کم با جمع‌آوری سرمایه‌های اندک، نشر کتاب درست و با کیفیت را در پژوهشگاه بنیان‌گذاری کنیم.

او با تأکید بر انتشار به‌موقع و باکیفیت تمامی گزارش‌های باستان‌شناسی که در دهه‌های گذشته در پژوهشگاه انجام شده است، گفت: در فضای دانشگاهی همواره غبطه می‌خوردیم که چرا به گزارش یک باستان‌شناس پیشکسوت دسترسی نداریم و زمانی که موضوعات پژوهشی را در سطوح مختلف، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دکتری و ... به دانشجویان معرفی می‌کنیم آنها در مراجعه برای دسترسی آزاد با مشکل مواجه هستند.

ده‌پهلوان در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع موجود بر سر راه یک پژوهشگر برای دسترسی به کتاب‌ها و منابع، با درود به آرتور هوتن سکه‌شناس امریکایی که نزدیک به 20جلد کتاب سکه‌شناسی را بصورت رایگان در اختیار پژوهشگران ایرانی قرار داده تصریح‌ کرد: متأسفانه هنوز مراکز و نهادهای بین‌المللی در حوزه میراث‌فرهنگی هستند که کتابخانه ندارند و این عدم دسترسی به منابع در عصر آیتی بد است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: پروفسور پیر بریان برای من ایمیل زدند و مطرح کردند از آنجایی که شما مدیر موزه مقدم بوده‌اید و با آنجا مراوداتی دارید تقاضا دارم کتاب کوروش شجاع‌الدین شفا را که در کتابخانه آن موزه موجود است را برایم اسکن و ارسال کنید، سال 1388 کتابخانه موزه مقدم را تحت کنگره فهرست نویسی و آن را تحت کتابخانه‌های دانشگاه تهران قابل جستجو کردیم تا همه دانشجویان بتوانند هر کتابی را که می‌خواهند جستجو و پیدا کنند.ای کاش توان این را داشتم که تمام کتابخانه موزه مقدم را دیجیتال و تحت وب کنم که دیگر کسی نخواهد به من ایمیل بزند.

او یکی از اولویت‌های بیست‌گانه‌اش در پژوهشگاه را تسریع در فرآیند پژوهش عنوان کرد و گفت: در موزه‌ای در انگلیس به مدت 30 روز پژوهش می‌کردم و توانستم صرف زمان 15 دقیقه به سکه‌هایی که نیاز داشتم برسم، بعد از یک هفته مقاله‌ام را نوشتم و برای چاپ ارسال کردم ، آیا این امر در ایران امکان‌پذیر بود؟ این در حالی‌است که در موزه ملی ایران 6سال طول کشید تا به من اجازه دهند سکه‌های سلوکی این موزه را تازه ببینم .

ده پهلوان با اشاره به مشکلاتی که در فرآیند نشر کتاب وجود دارد گفت: امیدوارم تا زمانی که در پژوهشگاه هستم بتوانم بنیان خوبی را بگذارم و با کسب بودجه مناسب انتشارات خوب را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مهم خواندن حوزه کودک و نوجوان به فعالیت‌هایی که در باغ موزه نگارستان زمان حضور مرحوم توران میرهادی و در موسسه تاریخ ادبیات کودکی در برپایی نمایشگاه انجام شده اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم که اگر بتوانیم در حوزه میراث‌فرهنگی کودکان و نوجوانان را خوب پرورش دهیم حفاظت از میراث‌فرهنگی این سرزمین تضمین شده است و امیدوارم که با همکاری دوستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ما نیز بتوانیم در پژوهشگاه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در حوزه کودک و نوجوان نقش آفرینی کنیم.

ولی تیموری رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با خیر مقدم به شرکت کنندگان دراین مراسم و تبریک هفته کتاب و کتابخوانی ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های خوب در حوزه کتاب و ترویخ فرهنگ کتابخوانی روزهای بهتری را در این حوزه شاهد باشیم.

او، هدف از برگزاری این برنامه را ایجاد تعامل بین اصحاب نشر و فعالان بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: حوزه انتشارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار تخصصی است که متأسفانه مهجور مانده و باید این ارتباطات زودتر از این شکل می‌گرفت.

تیموری افزود:خلاء منابع در حوزه تدریس و پژوهش وجود دارد و نیاز است که فرهنگ کتاب‌نویسی ارتقا یابد.

برزو سریزدی در ادامه با اشاره به سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: در دوره‌های پیشین فعالیت‌ها اجرایی‌تر بود و اقدامات گسترده‌تری انجام می شد اما در دوره‌های اخیر فضا بیشتر به سمت بحث و گفت و گو رفته است.

او با مثبت ارزیابی کردن حضور ناشران تخصصی در حوزه میراث‌فرهنگی در بخش بزرگسال گفت: کودکی دوران بسیار مهمی است که در آموزش نقش بسزایی دارد و چه خوب است اگر می‌خواهیم در این حوزه فعالیت کنیم در بخش کودک و نوجوان باشد زیرا که آموزش در این دوران نهادینه خواهد شد.

سریزدی در ادامه پیشنهاد خرید کتاب از ناشران حوزه میراث‌فرهنگی در بخش کودک و برگزاری جشنواره در حوزه کتاب کودک با عنوان میراث‌فرهنگی را ارائه داد.

در ادامه سید علی‌اصغر شریعت‌زاده مدیر انتشرات پازینه، کتاب را یک ابزار قدرتمند خواند و گفت: هدف میراث‌فرهنگی بقاء و ماندگاری هویت است ولی متأسفانه میراث‌فرهنگی در حوزه کتاب غایب است و نه تنها از این ابزار استفاده نکرده بلکه جای بهره‌برداری از آن را برای دیگران باز گذاشته است.

او پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری را محل تولید علم و معرفت دانست که باید برای هویت فرهنگی برنامه‌ریزی کند و تصریح‌کرد: تولید کتب باید بر پایه پژوهش‌های علمی انجام شود.

محمدرضا میری مدیر انتشارت میری نیز با اشاره به اینکه رگ حیاتی هر مرکز علمی انتشارت آن نهاد و در واقع حاصل و نتیجه تمام فعالیت‌های آن است تصریح‌ کرد: در جایی که انتشاراتی نداشته باشیم نمی‌توانیم ادعا کنیم که فعالیتی انجام شده است.

او با تأکید بر اینکه باید نتیجه گزارش‌های باستان‌شناسی به موقع و درست منتشر شود، تصریح کرد: لازم است پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حفظ بقاء خود در حوزه انتشارات، زبان دوم را در رأس اولویت‌های این حوزه  قرار دهد.

در ادامه این مراسم عقیل سیستانی پژوهشگر و مولف دایره المعارف 5 جلدی دستبافته داری استان کرمان کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران، تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha