جذب بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش خصوصی/ خانه های تاریخی خادم‌باشی و شریعت اردبیل با مشارکت سرمایه‌گذاران احیا می‌شود 

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا گفت: با برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی اردبیل، سرمایه‌گذاران ۲ بنای تاریخی خادم‌باشی و خانه شریعت معرفی شدند و مرمت این بناها به زودی آغاز می‌شود. 

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ گفت: با برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی اردبیل، سرمایه‌گذاران ۲ بنای تاریخی خادم‌باشی و خانه شریعت معرفی شدند و مرمت این بناها به زودی آغاز می‌شود.
او افزود: در این جلسه که سومین جلسه برگزاری مزایده و بازگشایی پاکت‌های استانی بود، ۲ بنای تاریخی خادم‌باشی و خانه شریعت با معرفی سرمایه‌گذاران منتخب و به صورت شفاف برگزار شد و از این طریق بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از بخش خصوصی برای احیای بناهای تاریخی استان، جذب شد.
معرفی خانه خادم باشی
مدیر عامل صندوق توسعه و احیا اضافه کرد:خانه خادم باشی که به خادم شیخ صفی‌الدین اردبیلی تعلق دارد و به همین علت به نام خادم‌باشی خوانده می‌شود، مربوط به دوره قاجار بوده و در محله اوچ‌دکان واقع شده است.
او تصریح کرد: این بنا با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی و با هزینه مرمت ۲۱۸ میلیارد ریال به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد. این خانه تاریخی که در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۳ به شماره ملی ۱۱۱۹۵ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است، ۲ هزار متر مربع مساحت داشته و داری سه حیاط است.

طلایی با اشاره به سابقه خانه تاریخی شریعت گفت: این بنا از جمله بناهای باقی مانده از دوره قاجار است که در مجاورت خانه خادم‌باشی قرار دارد و توسط مرحوم محمدحسین شریعت ساخته شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا افزود: مهم‌ترین ویژگی خانه‌های تاریخی اردبیل از جمله خانه شریعت، تناسب با شرایط جوی منطقه بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای سرد و کوهستانی، معماری این خانه‌ها متناسب با این شرایط ساخته شده و این از نظر، دارای جذابیت‌های منحصر به فرد برای گردشگران است.
او تاکید کرد: از ویژگی‌های قابل توجه معماری این بنا می‌توان به بنای متقارن و تزئیناتی مانند گره‌بندی درها و پنجره‌ها و آجرکاری طاق نمای حیاط اشاره کرد. این پنجمین بنای استان اردبیل است که به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار می‌شود. خانه شریعت در سال ۱۳۸۳ و با شماره ۱۱۱۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 
طلایی توضیح داد: این بنا با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی با هزینه مرمت ۱۵۰ میلیارد ریال به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد. سرمایه‌گذار باید پس از ابلاغ قرارداد ضمن معرفی مشاور و ارائه طرح مرمت و احیا، مرمت بنا را آغاز و پس از ۲ سال مرمت آن را با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی مورد بهره‌برداری قرار دهد. 
وضعیت کنونی دیگر بناهای صندوق احیا در استان اردبیل
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به سایر بناهای تحت اختیار صندوق در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: پیش از این، مرمت دو مجموعه‌ تاریخی و فرهنگی شاه عباس (حمام ابراهیم آباد) با کاربری فرهنگی-پذیرایی و خانه صادقی با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی به پایان رسید و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.
او بیان کرد: حمام پیرزرگر نیز با کاربری حمام سنتی و پذیرایی محدود در حال مرمت است. امیدواریم در آینده نزدیک، بقیه بناها نیز جهت مرمت و احیا و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شود.

بیم‌ها و امیدها در احیای بناهای اردبیل

طلایی ادامه داد: در مورد بناهای در حال تخریب استان اردبیل، اگر بتوان از اعتبارات استانی بهره گرفت و حداقل عملیات خاک‌برداری و آواربرداری با این اعتبارات انجام شود، می‌توان امیدوار بود که هزینه‌های مرمت و احیا کاهش یابد و استقبال سرمایه‌گذاران از این بناها را افزایش دهد.
مدرعامل صندوق توسعه و احیا خاطر نشان کرد: طبق رویکرد جدید صندوق توسعه و احیا، مدت زمان قرارداد و واگذاری بناها به بهره‌بردار را افزایش داده‌ایم و همچنین اجاره‌بهای کمتری از بهره‌برداران به منظور تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری بر روی بناهای تاریخی گرفته می‌شود. برای دیگر بناها نیز برنامه‌هایی داریم تا به صورت شایسته و درخور این بناها، برای احیا و مرمت و بهره‌برداری تعیین تکلیف شوند.
رسالت و ماموریت صندوق
او در انتها تاکید کرد: جذب مشارکت مردمی در احیای خانه‌های تاریخی، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که بر عهده صندوق توسعه و احیا گذاشته شده است. برخلاف برخی فضاسازی‌ها و شیطنت‌های رسانه‌ای، مالکیت آثار تاریخی تا ابد متعلق به دولت است و این آثار قابل انتقال و فروش نیستند. کار اصلی صندوق، «واگذاری حق بهره‌برداری در مدت معین در قبال مرمت و احیای بنا» است و از این طریق با جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری مردمی، بناهای در حال فرسایش و تخریب را بازسازی و راه‌اندازی می‌کند.
طلایی تصریح کرد: این صندوق به دور از هیاهوی سیاسی و جنجال‌های رسانه‌ای تلاش می‌کند با دنبال کردن رویکردی تخصصی، بافت‌های تاریخی کشور را از دستبرد حوادث حفظ کند و با جذب مشارکت مردم، روح زندگی را به این بناها بازگرداند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha