تاکید بر آموزش و توسعه صادرات گلیم‌بافی استان لرستان

بانوی کارآفرین حوزه صنایع‌دستی لرستان، بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم و تقویت صادرات در حوزه صنایع‌دستی کهن از جمله گلیم‌بافی، تاکید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، فرحناز کرمی از جمله بانوان فعال در صنعت گلیم‌بافی‌است که فعالیت‌های آموزشی عمده ای در زمینه گلیم‌بافی در دلفان به‌ویژه روستاهای این شهرستان داشته است.

او عنوان کرد: در سال ۱۳۸۷ شرکتی به اسم شرکت نقش نگاران دلفان تاسیس کرده و از آن زمان تاکنون در زمینه تولید و آموزش صنایع‌دستی فعالیت داشته است.

کرمی ادامه داد: تمرکز ویژه‌ای برای آموزش این هنر صنعت بویژه در روستاها و مناطق محروم نورآباد داشته و کلاس‌های آموزشی رایگان بصورت جهادی برگزار کرده است.

به گفته این بانوی کارآفرین لرستانی، با وجود پتانسیل‌های زیاد این هنرصنعت کهن در لرستان، وضعیت استقبال از تولیدات ما در این رشته شاید به علت شرایط اقتصادی، مناسب نباشد ولی در رشته‌هایی مانند چرم‌دورزی، وضعیت بهتر است.

او معتقد است که بازار کار و فروش این محصول در استان‌های دیگر و حتی برای صادرات، بسیار مناسب بوده ولی لازم است میراث فرهنگی استان در راستای صادرات، حمایت بیشتری از تولیدکنندگان استان داشته باشد.

این هنرمند لرستانی با بیان اینکه انجام چنین اتفاقی، باعث معرفی بیشتر ظرفیت تولیدی استان و رونق اقتصادی نیز می‌شود، افزود: پرداخت تسهیلات، متناسب با توان تولیدکنندگان بسیار ضروری‌ است چراکه اگر تولیدکننده، نقدینگی نداشته باشد نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند.

کرمی اضافه کرد: اگر کارگروه یا هیئتی برای حمایت از تولید و صادرات به منظور خرید محصولات استان ایجاد شود که از طریق دستگاه‌های مرتبط با این حوزه به فروش برسد، کمک موثری به تولیدکنندگان جوان و با بنیه کم مالی می‌شود.

این کارآفرین اذعان کرد: پیشنهاد می‌کنیم افرادی که دارای سوابق آموزشی و تولیدی بیشتری برای ایجاد اشتغال در این حوزه هستند، از نظر معرفی به بانک و تسهیلات، در اولویت قرار گیرند.

او ادامه داد: شخصا به علت علاقه‌ای که به هنر و صنایع‌دستی دارم، تلاشم را برای آموزش این میراث کهن به کار گرفته‌ام تا این هنرصنعت اصیل و بومی، بدست فراموشی سپرده نشود.

کرمی گفت: شاید برخی کارها، سود زیادی برای ما هنرمندان نداشته باشد ولی به دلیل عشق و علاقه‌ای که به این هنرها داریم، در این کار فعالیت‌مان را ادامه می‌دهیم.

این بانوی هنرمند لرستان اظهار کرد: باید گفت گلیم؛ بافته‌ای است بدون پرز که با نخ پشمی، پنبه‌ای یا کنفی بافته می‌شود و زینت‌بخش بسیاری از خانه‌های لرستان، از دیرباز تاکنون بوده است.

او تصریح کرد: گلیم بافی در اکثر مناطق لرستان، از خرم‌آباد تا کوهدشت گرفته تا الشتر و به خصوص روستاهای اطراف نورآباد رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز خوشه گلیم لرستان در شهرستان دلفان، راه اندازی شده است.

کرمی افزود: وضعیت این هنرصنعت در لرستان و نورآباد به گونه‌ای است که گلیم‌های بافته شده در این مناطق منحصربه‌فرد و در کل استان معروف هستند.

کارآفرین دلفانی گفت: مدل طراحی و نقشه‌های مورد استفاده در گلیم نورآباد مقداری پیچیده‌تر از سایر مناطق لرستان است و باتوجه به وضعیت اقتصادی این منطقهف در صورت توسعه و گسترش این هنرصنعت و حمایت از تولیدکنندگان این حوزه، می‌تواند به عامل مهمی برای درآمدزایی در این منطقه به‌ویژه در روستاها شود.

کرمی در پایان اضافه کرد: با این وجود، حمایت از خوشه بافت استان و صادرات آن، نیازمند همراهی دستگاه‌های دولتی و بانک‌هاست تا اثر مناسبی در وضعیت اقتصادی و رفع معضل بیکاری استان داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha