کاربرد عکاسی‌های تکنیکی از آثار تاریخی/ بررسی آسیب‌ها در آثار عکاسی پایه شیشه‌ای

هشتمین نشست از گفتمان‌های حفاظت و مرمت آثار به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی برگزار و در آن موضوعات کاربرد عکاسی‌های تکنیکی از آثار تاریخی و بررسی آسیب‌ها در آثار عکاسی پایه شیشه‌ای بصورت برخط و حضوری در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به بحث نهاده خواهد شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست سروش کیایی کارشناس فنی گروه عکاسی دانشگاه تهران موضوع کاربرد عکاسی‌های تکنیکی از آثار تاریخی را به بحث نهاد و گفت: هــدف مـا در ایــن جلسـه آشـنایی بــا روشهـای عکاسـی در طیـف غیرمرئـی و نشاندادن اطلاعاتی اسـت کــه در اختیـار مرمتگران، باستان‌شناسان، مـوزه‌داران و کارشناسان آثـار تاریخی قـرار می‌گیرد.

او با ارائه نمونه‌هایی تصریح‌کرد: کاربرد ایـن اطلاعات جهـت مطالعه بیشـر در زمینـه فن‌شناسی و آسیب‌شناسی آثــار تاریخی و یــا دخــل و تصرف‌هایـی اســت کــه در دوران مختلـف در آثــار تاریخـی اتفـاق افتاده‌اند و همچنیـن ضرورت اسـتفاده از ایـن شـیوه‌ها در کار علمـی و تحقیقاتـی را نشـان می‌دهند.

سحر نوحی مسئول آزمایشگاه  FT-IR پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی نیز در ادامه به بررسی آسیب‌ها در آثار عکاسی پایه شیشه‌ای پرداخت و گفت: محصولات عکاسی پایه شیشه‌ای به لحاظ ماهیت مواد سازنده، و تنوع ساختاری موجود در آنها از دسته آثاری هستند که در معرض انواع آسیب‌ها از جمله، آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک قرار دارند.

او افزود: با توجه به ارزش تاریخی، هنری، و نقش این دسته از آثار به عنوان سند، و همچنین در نظر گرفتن برگشت‌ناپذیری بسیاری از آسیب‌های محتمل در خصوص این آثار، شناخت آسیب‌ها و منشاء تولید آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نوحی به طور مختصر به بررسی انواع آسیب‌های مرتبط با این آثار که ممکن است به دلایل گوناگون و با منشاء واحد و یا هم‌افزایی عوامل مختلف رخ دهد پرداخت و نحوه بررسی و روش‌های ثبت آنها را نیز مورد بحث قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090400198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha