استان‌های میزبان جشنواره ملی میراث فرهنگی با برنامه‌ریزی انتخاب شوند/ شهرهای محروم را دریابیم

یکی از برگزیدگان دوره نخست جشنواره میراث فرهنگی گفت: در برگزاری دوره‌های مختلف این جشنواره باید استان‌های محروم و کم برخوردار نیز مورد توجه قرار بگیرند تا استعدادهای این استان‌ها هم برای حضور در جشنواره ترغیب شوند.

میراث آریا- مریم فیروزفر: «محمدرضا ترشیزی»، برنده دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی بهترین نماهنگ «آسوار آسیاب بادی» نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا درخصوص اهمیت برگزاری این جشنواره و تاثیرات مثبت آن در معرفی هرچه بهتر و بیشتر این میراث ارزشمند در کشور بیان کرد: در نگاه کلی، برگزاری چنین جشنواره ای در حوزه میراث فرهنگی قطعا اقدام مثبت و خوبی بوده است؛ چراکه جای خالی آن وجود داشت و لازم بود که این رویداد برگزار شود. من از استان خودم، خراسان صحبت می‌کنم، این استان جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی بسیاری دارد و جای کار خوبی هم دارد. با توجه به رسالتی که برعهده هنرمند است، باید در این حوزه فعالیت کند و برای رسانه‌ها و سایر ارگان‌ها تولیدات فرهنگی و هنری داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال در حوزه فعالیتی خودم، کلیپ های مختلفی در این حوزه ساخته شود تا برای گرشگران داخلی و خارجی و یا مردم که امکان حضور در استان های مختلف را ندارند؛ به واسطه تماشای این تولیدات با فضاهای مختلف کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آشنا شوند؛ یعنی به واسطه تولیدات فرهنگی و هنری هنرمندان، شرایطی برای معرفی میراث فرهنگی کشور به مردم مهیا شود و این اقدام قطعا مثبت و موثر خواهد بود.

به گفته برنده دیپلم افتخار بهترین نماهنگ «آسوار آسیاب بادی»، این کار در طی این سال ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و با ایده آل آن چیزی که باید باشد، فاصله دارد. جای این تولیدات فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی در رسانه های کشور بسیار خالی است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به اینکه این جشنواره نخستین دوره خود را پشت سر گذاشت، برای من که سال هاست در حوزه رسانه کار می کنم، بسیار اتفاق مثبت و موثری بود و از آن خرسندم و در تلاش هستم که اثر دیگری هم برای حضور در دومین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی ارسال کنم. برگزاری چنین جشنواره هایی باید اتفاق بیفتد که اگر نباشد، حیف است و نبود آن در چنین حوزه پربار و ارزشمندی بی معنی است.

ترشیزی همچنین ادامه داد: البته فکر می کنم جشنواره و فعالیت هایی در بخش عکس حوزه میراث فرهنگی در این سال ها برگزار شده است اما در حوزه داستانی، فیلم و نماهنگ نبوده است. قطعا با برگزاری این رویداد، اتفاق های مثبت و خوبی برای جریان میراث فرهنگی کشور در پس برگزاری این جشنواره خواهد افتاد که در آینده شاهد آن خواهیم بود. این رویداد برای مردم کشور نیز خوشایند خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر در یک پلتفرم یا رسانه ای این آثار دیده شود، قطعا برای تمام مردم لذت بخش خواهد بود. مردم به این جریان علاقه مند هستند، چراکه مردم اهل سفر هستند و به دنبال میراث فرهنگی و تاریخی کشور هستند؛ اینکه درخصوص تاریخچه آن اطلاعات داشته باشد و قطعا صنایعی چون سینما و تلویزیون در قالب برگزاری جشنواره می توانند کمک بسیاری در شناخته شدن این گنجینه ارزشمند فرهنگی و تاریخی کشور به مردم داشته باشند.

برنده دیپلم افتخار بهترین نماهنگ «آسوار آسیاب بادی» با بیان اینکه برگزاری دوره ای جشنواره در هر استان اقدام مثبت و عالی است، گفت: باید برنامه ریزی مناسب و ساماندهی شده ای برای انتخاب شهرها و استان ها صورت بگیرد؛ چراکه برخی از شهرها و استان ها فعالیت کمتری در حوزه میراث فرهنگی دارند و یا فضای کافی برای مانور در این حوزه ندارند. باید چند مرکز استان خوب و فعال در این حوزه شناخته شود تا این رویداد هر دوره در یکی از استان ها و شهرها که حوزه میراث فرهنگی حرفی برای گفتن دارد، برگزار شود. به طور مثال، استان یزد، انتخاب خیلی خوبی برای شروع برگزاری این رویداد بود. شهرهایی که حضور کم رنگ تری در این حوزه دارند، انتخاب های خوبی در این حوزه نیستند. متولیان برخی از رویدادها معتقدند که تمامی شهرها در چنین جشنواره ای شرکت کنند؛ چراکه می خواهند عدالت به طور یکسان برای حضور همه شهرها رعایت شود اما برخی از شهرها امکان حضور در این رویداد را ندارند.

ترشیزی در پایان عنوان کرد: نکته دیگری که باید در برگزاری این رویداد رعایت شود، این است که روند تبلیغات و اطلاع رسانی رویداد به بهترین شکل ممکن انجام شود تا همه مردم و هنرمندان در جریان برگزاری رویداد قرار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha