واگذاری امور به تشکل‌ها یکی از مهم‌ترین رویکردهای حوزه گردشگری در برنامه هفتم است

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: حوزه گردشگری یکی از نقاط قوت برنامه هفتم توسعه کشور است، واگذاری امور به تشکل‌ها یکی از مهم‌ترین رویکردهای حوزه گردشگری در برنامه است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی اصغر شالبافیان روز جمعه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ در جلسه با تشکل‌های گردشگری و مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: تاکید ما بر این است که امور اجرایی حوزه گردشگری را به خودشان واگذار کنیم.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: همدلی و همراهی بخش دولتی و خصوصی در استان خراسان رضوی در کشور برجسته است و با توجه به شرایط مشهد اگر این همدلی و همراهی نبود مدیریت اسکان و پذیرایی از میلیون‌ها زائر و گردشگری سخت می‌شد.

او تصریح کرد: در برنامه هفتم تفویض اختیار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از احکام برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه گردشگری است.

شالبافیان با بیان اینکه آیین نامه‌ اجرایی باید متناسب و با همین نگاه نوشته شود، تصریح کرد: مدیران و تشکل‌های بخش خصوصی خراسان رضوی نیز کمک کنند تا این آیین نامه با نظر و همراهی بخش خصوصی و تشکل‌ها نوشته شود. خراسان رضوی پایلوت شود و این آیین نامه را پیشنهاد کند.

او همچنین درباره پیشنهاد تغییر در سرفصل‌های آموزشی گفت: برای حوزه بوم‌گردی‌ها سرفصل‌های گردشگری را متناسب سازی کردیم برای سایر حوزه‌ها نیز از پیشنهادها استقبال می‌کنیم.

معاون گردشگری کشور با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران در بهمن ماه سال جاری افزود: از گروه‌های و فعالان گردشگری بین‌المللی برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده و امیدواریم خراسان رضوی نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی داشته باشد.
 


 



 

هم‌چنین سیدجواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه خراسان رضوی جزو استان‌های پیشتاز در راه‌اندازی تشکل‌های گردشگری بوده و تاکنون ۱۰ تشکل گردشگری تشکیل و فعال است.

او با اشاره به تاکیدات مقام عالی وزارت مبنی بر ساماندهی سرویس‌های بهداشتی بین راهی اظهار کرد: اقدامات خوبی برای ساماندهی سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی استان خراسان رضوی آغاز و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده اما با توجه به این‌که بیشتین حجم مسافر و زائر به صورت زمینی وارد استان و مشهد می‌شوند نیاز به خدمات دهی بیشتر احساس می‌شود، البته مجتمع‌های بین‌راهی توسط تولیت فقید آستان قدس رضوی پایه‌گذاری شد که خدمات‌رسانی آن‌ها در کشور نمونه است.

موسوی کمبود ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی به مشهد را از دیگر چالش‌های گردشگری و زیارت در مشهد عنوان کرد و گفت: افزایش این ناوگان می‌تواند زمینه خدمت‌رسان بیشتر و بهتر به زائران را فراهم کند.

او افزود: افزایش تعرفه گاز واحدهای بین راهی به چالشی برای این واحدهای تبدیل شده است که باید در سطح ملی پیگیری شود.

هم‌چنین محمود مادرشاهیان رئیس هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در این جلسه گفت: در حوزه مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری کمترین تخلف و اجحاف وجود دارد، ما با کمترین نرخ خدمت رسانی می‌کنیم و ارزان ترین نرخ‌ها را داریم.

هم‌چنین محمد سعید ولی زاده رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، هوایی و جهانگردی خراسان رضوی گفت: برخی از زائران که از سایت‌های استان‌های دیگر بلیت خریداری می‌کنند و در مشهد با مشکل مواجه‌ می‌شوند ما به ناچار باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم.

او از کمبود پرواز به مشهد گلایه کرد و افزود: همواره زائران تقاضا سفر به مشهد دارند اما بلیت وجود ندارد.

هم‌چنین در این جلسه محمد نیکو رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌داران خراسان رضوی درخواست کرد که درجه‌بندی هتل‌آپارتمان‌ها بر اساس ستاره اجرایی شود.

او گفت: برای تمدید پروانه بهره‌برداری استعلام از دیگر دستگاه‌ها موجب تحمیل هزینه به تاسیسات گردشگری می‌شود.

هم‌چنین سید جعفر زراعتی رئیس جامعه حرفه‌ای موسسات آموزش گردشگری متناسب سازی سرفصل‌های آموزشی، تفویض اختیار و تسریع در صدور گواهینامه‌های آموزشی را خواستار شد.

هم‌چنین حسین نیکونام رئیس جامعه حرفه‌ای شرکت‌های گردشگری سلامت استان در جلسه گفت: ساختاری مانند شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در استان نیز تشکیل شود و با توجه به ماهیت اقتصادی این ساختار در حوزه‌های اقتصادی استان با مسئولیت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت کند.

هم‌چنین محمدحسن حسین‌پور رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی استان خراسان رضوی خواستار توجه بیشتر به این اعضای این جامعه حرفه‌ای شد و گفت: با توجه به توان اقتصادی اعضای این تشکل گردشگری، برای حضور آن‌ها در نمایشگاه گردشگری تهران مورد حمایت و مساعدت قرار گیرند.

واگذاری امور به تشکل‌های یکی از مهم‌ترین رویکردهای حوزه گردشگری در برنامه هفتم است

در ادامه سیدمحمد پوررضایی رئیس جامعه حرفه‌ای مهمانپذیران استان خراسان رضوی در این جلسه گفت: استان خراسان رضوی بیش از ۴۰۰ مهمانپذیر فعال است که پروانه بهره‌برداری دارند البته افزایش هزینه‌های تمام شده خدمات باعث شده که تعداد این نوع واحدها رو به کاهش باشد.

هم چنین علی ایزدی رئیس جامعه حرفه‌ای مراکز رفاهی، تفریحی و پذیرایی بین راهی استان خراسان رضوی گفت: متاسفانه امور مالیاتی از کل فاکتور ارائه خدمات به مهمان نه درصد ارزش افزوده دریافت می‌کند در حالی که باید از سود مالیات را دریافت کنند.

او خواستار تداوم معافیت‌های مالیاتی برای تاسیسات گردشگری شد و گفت: معافیت مالیاتی موجب رونق اقتصادی می‌شود و به صورت غیر مستقیم انتفاع معافیت مالیاتی به دولت برمی‌گردد.

ایزدی گفت: سنگ‌اندازی‌های مالیاتی در مسیر خدمت به زائران و گردشگران باید از پیش پای تاسیسات گردشگری برداشته شود.

هم‌چنین در ادامه این جلسه احمد دیناری معاون سرمایه‌گذاری و یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی چالش‌های پیش روی حوزه کاری خود را مطرح کردند.

واگذاری امور به تشکل‌های یکی از مهم‌ترین رویکردهای حوزه گردشگری در برنامه هفتم است

انتهای پیام/

کد خبر 1402091100551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha