مرمت مسجد جامع ساوه به اتمام رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: عملیات اجرایی مرمت مسجد جامع این شهرستان با 10 میلیارد ریال اعتبار به اتمام رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی رضا ایاز امروز 12 آذرماه 1402 اظهار کرد: در این مرحله از عملیات، سقف این مسجد سبک سازی، اندود و کاهگل و همچنین قسمتی از دیوراه‎‌های جانبی مرمت شده‌ است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه اضافه کرد: مسجد جامع ساوه دارای دوره‌های ساخت متنوعی در طول تاریخ اسلام است افزود: برخی یافته‌ها نشان از قدمت یک هزارساله آن بوده به گونه‌ای که آثاری از دوره آل بویه تا صفوی در آن دیده می‌شود.

ایاز گفت: به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی احتمال می‌رود مسجد جامع ساوه بر بنای قدیم‌تری ساخته شده است به این معنی که از مصالح مسجد قدیمی‌تر یا بنای قدیمی‌تری مانند آتشکده در معماری مسجد شبستانی استفاده شده و در واقع ۱۷ لایه تاریخی در داخل گنبدخانه و فضای همجوار آن گواهی بر این مدعا است.

پس از دوره آل بویه و استقرار سلجوقیان، عملیات ساخت ایوان‌سازی و مناره در مسجد جامع ساوه نیز آغاز شده و واقع از قرن ۶ هجری این مسجد دارای ایوان، گنبد، گنبدخانه و مناره شده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402091200616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha