آسیب‌شناسی ۷۰۲ قطعه شیء تاریخی در بوشهر

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر از آسیب‌شناسی ۷۰۲ قطعه شیء تاریخی در استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، نصرالله ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: ۷۰۲ قطعه شیء تاریخی موجود در مخزن مرکزی موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس، موزه تجارت دریایی و اشیای پایگاه ملی میراث‌فرهنگی کاخ‌های هخامنشی دشتستان در قالب یک برنامه پژوهشی مستندنگاری و شناسنامه‌دار شدند.

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر با بیان اینکه پروژه مستندنگاری، آسیب شناسی و شناسنامه‌دار شدن و ثبت در سامانه جامع اموال فرهنگی ( جام) برای هر یک از اشیا با ارزش تاریخی و فرهنگی استان نخستین گام در حفاظت و نگهداری از این گنجینه های ملی است افزود: این پروژه در قالب یک قرارداد با بخش خصوصی و توسط کارشناسان باستان‌شناسی و تاریخ و همکاری کارشناسان موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس در مدت سه ماه به انجام رسید.

او ادامه داد: در این برنامه ۷۰۲ قطعه شی باستانی و تاریخی به لحاظ فیزیکی، مشخصات ظاهری، فنی و آسیب‌شناسی بررسی شده و برای هر کدام از اشیا شناسنامه‌ای جداگانه به همراه تصاویر با کیفیت تهیه شد.

 ابراهیمی اضافه کرد: این آثار تاریخی شامل ظروف سفالی و سنگی، قطعات گچبری و سنگی وابسته به تزئینات معماری، مهره‌ها و اشیای تزئینی، مسکوکات تاریخی، ابزار و ادوات مربوط به هنر لنج‌سازی یا گلافی‌، ادوات دریانوردی و همچنین اسناد، مدارک و نامه‌های تاریخی بوده که هر کدام زینت‌بخش موزه‌های استان بوشهر است.

معاون میراث‌فرهنگی استان بوشهر در پایان گفت: در برنامه‌های پیش رو ادامه سامان‌دهی اطلاعاتی و تهیه شناسنامه برای اشیای تاریخی فرهنگی استان در شهرستان بوشهر، پایگاه ملی میراث‌فرهنگی دشتستان و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف در شهرستان کنگان، در دستور کار اداره‌کل قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091500805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha