۱۵ آذر روزی تاریخی برای میراث‌فرهنگی کشور است/ کارنامه درخشان دولت مردمی در ثبت جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تبریک ثبت سه اثر تذهیب، جشن سده و افطار در فهرست میراث ناملموس جهانی گفت: دولت مردمی در حوزه ثبت جهانی میراث ناملموس کارنامه درخشانی دارد و رتبه پنجم در ثبت جهانی میراث ناملموس را داراست.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه سفر به استان البرز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ آذر روزی فراموش نشدنی در تاریخ میراث‌فرهنگی‌ ناملموس کشور است که در اجلاس هجدهم یونسکو و با کمک کارشناسان و همراهی کشورهای همسایه سه اثر در موضوع افطاری، تذهیب و جشن سده در یونسکو به ثبت جهانی رسید. 

ضرغامی افزود: با احتساب این سه مورد آمار ثبت جهانی ناملموس به 24 مورد ارتقا یافت و ایران از مقام ششم به مقام پنجم جهان در تعداد آثار ثبت شده در فهرست میراث ناملموس جهانی دست یافت.

او با اشاره به اینکه دولت مردمی در حوزه ثبت جهانی میراث ناملموس کارنامه درخشانی دارد، گفت: ایران در یک‌سال گذشته دارای مقام هفتم بود و سال گذشته 4 اثر به صورت یکجا ثبت شد که جزو اقدامات بی نظیر دولت به شمار می‌رود. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه کشور ما در حوزه ناملموس ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از سه هزار اثر ناملموس را به ثبت ملی رسانده‌ایم که بسیاری از آن‌ها ظرفیت ثبت جهانی دارند اما محدودیت های زیادی در زمینه سهمیه بندی ثبت جهانی وجود دارد. 

ضرغامی هر یک از سه میراث ناملموس تذهیب، افطار و جشن سده را دارای سبقه فرهنگی بالا عنوان کرد و افزود: جایگاه تمدنی و فرهنگی کشور با ثبت جهانی آثار ناملموس افزایش می‌یابد و معرفی این میراث با ارزش یکی از وظایف اصلی وزارت میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091600874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha