آغاز عملیات مرمتی با مشارکت خیران و دوستداران میراث‌فرهنگی تربت حیدریه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه گفت: مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی جوادالائمه (ع) و سردرب سرای تاریخی حاج رئیس با مشارکت خیران و دوستداران میراث فرهنگی آغاز شد.

به گزارش میراث‌ آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، علی محمدی با اعلام این خبر افزود: این آثار فرهنگی تاریخی که مربوط به دوران قاجاریه است در داخل بافت تاریخی شهر تربت حیدریه واقع شده و با مرمت و ساماندهی آن‌ها بخشی از هویت و پیشینه تاریخی شهر تربت حیدریه احیا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه ادامه داد: در سطح شهر تربت حیدریه ۵ مسجد تاریخی وجود دارد که  مسجد جوادالائمه (ع) تنها نمونه باقی مانده از نوع مسجد محله است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه ادامه داد: از ابتدای سال جاری شش اثر تاریخی دیگر از جمله سرای امین، مسجد عماد، آب انبار شیرچهارسوق و رباط تاریخی طبسی، رباط لاری و رباط علیا با مشارکت مالکان و سرمایه گذاران مرمت و ساماندهی شده است.

محمدی افزود: وجود نه کاروانسرا و پنج سرای تاریخی در سطح شهرستان تربت حیدریه نشان از رونق تجاری این منطقه درگذشته  و تردد زیاد کاروانیان تجاری و زیارتی بدلیل موقعیت ویژه شهرستان و قرارگیری  در مسیر جنوب کشور به مشهد مقدس بوده است.

تربت حیدریه در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس و مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha